المجلة الجزائرية لبحوث الإعلام والرأي العام
Volume 5, Numéro 2, Pages 292-301
2022-12-28

رهانات السياسات الإعلامية في تونس ما قبل ثورة 2011: بين الممارسة والتصريحات الرسمية

الكاتب : المحمدي سماح .

الملخص

ملخص: مرت السياسات الإعلامية في بالبلاد التونسية منذ الإستقلال إلى فترة ما قبل ثورة 2011 بعدة مراحل تداخلت فيها الإختيارات الشخصية للقائد السياسي بالظرف المحلي والعالمي ولكن السمة الأساسية بقيت التضارب بين الممارسة والتصريحات الرسمية. حيث إعتمدت الدولة التونسية منذ الإستقلال على دور الإعلام في التنشئة الإجتماعية وتحديث المجتمع بربط المضامين الثقافية بتشكل المعتقدات وأنماط السلوك والقيم. كان لتغير القيادة السياسية أثر على تغيير السياسات الإعلامية فلئن كان مبنيا على مشروع التحديث إبان الإستقلال فإن السياسة الإعلامية الجديدة إنبنت على المصالحة مع الهوية ودعم مشروع التعريب التي أقرها ميثاق 1988 والذي جاء ردا على الصدامات بين السلطة والتيارات السياسية ذات التوجه الديني حول هوية الدولة. كما كان للتوجه العالمي نحو تحرير الإعلام والإقتصاد أثره البائن على المشهد الإعلامي بتحوله من الإحتكار إلى التعدد ومن المضامين الهادفة إلى الإعلام الترفيهي. Abstract: Enter your abstract here: Media policies in Tunisia, from independence to the pre-revolution period, passed through several stages in which the personal choices of the political leader overlapped with the local and global circumstances, but the main feature remained the conflict between official practices and statements. Since independence, the Tunisian state has relied on the role of the media in the socialization and modernization of society by linking cultural content to the formation of beliefs, behavior patterns, and values. The change in political leadership had an impact on changing media policies. If it was based on the modernization project during independence, the new media policy was based on reconciliation with identity and support for the Arabization project approved by the 1988 charter, which came in response to the clashes between the authorities and religious political currents over the identity of the state. The global trend towards liberating the media and the economy also had a clear impact on the media scene by shifting from monopoly to pluralism and from content aimed at entertainment media.

الكلمات المفتاحية

السياسات الإعلامية ; الرهانات الثقافية ; التحديث ; الهوية ; Media policies ; cultural stakes ; modernization ; identity