الكَلِم
Volume 7, Numéro 2, Pages 389-398
2022-12-28

إستراتيجية توظيف الوسائط المتفاعلة في النص الرقمي

الكاتب : صالحي ناجي .

الملخص

انطلاقا من الأهمية التي بلغها النص الرقمي على تعدد أنواعه وأغراضه، نقدم هذه الورقة البحثية التي نحدد فيها أهم أنواع الوسائط التفاعلية المرافقة للكلمة في النص الرقمي، وكيف يمكن توظيفها بكفاءة ودقة تبعا للشروط الجمالية والتقنية، بحيث لا تشكل خللا تقنيا قد يبعد النص عن دوره الإبلاغي والجمالي، كما نبحث في دور هذه الوسائط الرقمية في بناء النص الرقمي وفق إستراتيجية تساعد المتلقي على القراءة الواعية لكل العناصر المكونة للنص. وبعد البحث في هذه الوسائط وإستراتيجية توظيفها وجدنا أنه لا يمكن أن تتحقق أدبية النص الرقمي إلا من خلال إستراتيجية دقيقة وممنهجة في توظيف وسائطه المتفاعلة، وليتم توظيف العناصر التفاعلية في النص الرقمي يجب على المبدع أن يكون أكثر دراية و وعي بها قبل إدراجها في عمله، وعليه أيضا أن يكون متحكما في التقنية اللازمة للمزج بين كل الوسائط المتاحة والكلمة لإنتاج النص وفق شروط الأدب الرقمي. Abstract Owing to the importance of the digital text with its various sorts and aims , this paper is presented in order to determine the basic interactive media accompanying the word and meaning in the digital text , and how it can be employed efficiently and accurately according to the technical as well as the esthetic standards, so as they constitute no technical defect that might put the text far away from its informative as well as esthetic role .Also , we will investigate the role of these digital media in the construction of the digital text in harmony with a strategy that helps the interlocutor towards a conscious reading for the text components . After having searched in such media and the way they ought to be invested , we have come at a conclusion that defends the fact that we can never achieve the literariness of the digital text without a precise methodological approach to integrate its interactive media .To better reach this target in the digital text , the creative author must be more aware of them before launching his work , as he has to be competent in the required technique necessary for the integration of all the accessible media and the meaning in order to produce a text that responds to the digital literature . Key Words : digital , media, interaction, strategy ,text .

الكلمات المفتاحية

النص، الرقمي، الوسائط، التفاعل، إستراتيجية.