مجلة الامتياز لبحــوث الاقتصاد والادارة
Volume 6, Numéro 2, Pages 469-484
2022-12-25

التسويق الداخلي كتوجه لتنمية الإبداع في المؤسسة

الكاتب : بورنان ابراهيم . بورنان فاطمة الزهراء . بوعامر عائشة .

الملخص

كان ولا يزال العنصر البشري أهم أصول المؤسسة و الاهتمام به حتمية تفرضها المنافسة حيث أن المفهوم الحديث له يعطي صفة تسويقية لإدارة المورد البشري من خلال اعتبار جميع العاملين عملاء يتم استهدافهم بما يتلاءم واحتياجاتهم المادية و المعنوية، ومن هذا ونظرا لأهمية تناول مفهوم التسويق الداخلي من وجهة نظر إدارية هدفت الدراسة إلى معرفة مساهمته في تنمية الإبداع للعاملين في المؤسسة، من خلال تناول أهم المفاهيم المتعلقة بالتسويق الداخلي و الإبداع في المؤسسة و أهم الإجراءات التسويقية الداخلية المساهمة في ذلك، وقد خلص المقال إلى أن أساليب التسويق الداخلي من تدريب واتصال و تحفيز لها دور مهم في تنمية وتعزيز الإبداع في المؤسسة، وهذا ما يتطلب اهتماما بالغا من طرف المؤسسات بهذا العنصر الهام -التسويق الداخلي- و الذي يساهم في تنمية الإبداع الذي يقود المؤسسة للرقي و الريادة . Abstract: The human component has been and remains the most important asset of the enterprise and its interest in it is an imperative imposed by competition. as its modern concept gives a marketing quality to the management of the human resource by considering all workers as clients who are targeted to suit their material and moral needs.In view of the importance of addressing the concept of internal marketing from a managerial point of view, the study aims to learn about its contribution to the development of creativity for employees in the enterprise, by addressing the most important concepts of internal marketing and creativity in the enterprise and the most important internal marketing procedures that contribute to this The article concluded that internal marketing methods of training, communication and motivation have an important role to play in the development and promotion of creativity in the enterprise, which requires the great interest of institutions in this important element -- internal marketing -- which contributes to the development of creativity that leads the Foundation for advancement and leadership.

الكلمات المفتاحية

تسويق داخلي ; أساليب التسويق الداخلي ; عملاء داخليين ; الإبداع ; Internal marketing ; Internal marketing methods ; Internal customers ; Creativity