FORUM DE L' ENSEIGNANT منتدى الأستاذ
Volume 18, Numéro 1, Pages 280-290
2022-12-22

السياق المعرفي والمرجعية الفكرية للكتابة الشعرية عند محمد بنيس

الكاتب : بلخوجة عبد العزيز . حمودي محمد .

الملخص

لقد سعى محمد بنيس إلى رسم حدود الكتابة الشعرية التي أعطت أهمية كبرى لماهية الشعر، ومقاييسه الجمالية و الفنية الجديدة المتمردة علــى كـــل شكل قـــــــديم كقضيـــــــة و إشكالية نقدية لابد من الوقوف على كل تفاصيلها الدقيقة، و هو ما جعله يؤسس للحركة النقدية الحديثة في الشعر العربي عامة و المغربي خاصة، و ينتج خطابا نقديا يعظم خصوصية الإبداع الأدبي، ويبتعد عن أي سوء فهم له، و يبتعد كذلك عن إخضاعه لأي منهج نقدي لا يتناسب معه، ليكون النقد عنده جزءا من العملية الإبداعية. Mohamed Bennis sought to draw the boundaries of poetic writing, which gave great importance to the quality of poetry, and its new aesthetic and artistic standards rebellious in every old form as an issue and a critical problem must be identified on all its precise details, which made him establish the modern monetary movement in Arabic poetry in general and Moroccan in particular, and produce a critical speech that greatly maximizes the specificity of literary creativity, and moves away from any misunderstanding of it, and also departs from subjecting it to any critical approach that does not fit with him, so that criticism would be part of the creative process.

الكلمات المفتاحية

السياق المعرفي؛ المرجع الفكري؛ الكتابة الشعرية؛ محمد بنيس؛ ; Cognitive context; Intellectual reference; Poetic writing; Mohamed Bennis;