قراءات
Volume 14, Numéro 1, Pages 789-806
2022-12-15

مطمح نظريّة النحو الوظيفيّ إلى بلوغ الكفايات الإجرائية

الكاتب : عرباوي محمد .

الملخص

يهدف هذا البحث إلى الكشف عن طبيعة الكفايات التي تروم نظرية النحو الوظيفي بلوغها، باعتبار أن جلّ النظريات اللسانية تقوم عند صياغتها على ضبط المطامح التي تسعى إليها. واعتمد في ذلك على المنهج الوصفي بتطبيق أدواته البحثية وأبرزها الوصف والتحليل والنقد على المنجز اللغوي والمنطلقات المنهجيّة للنظرية. وتوصلنا إلى جملة من النتائج أبرزها أن نظرية النحو الوظيفي حققت الكفايات اللغوية المتمثلة في كفاية الوصف الموروثة عن اللسانيات الوصفية، والكفاية التّفسيريّة بفروعها الأربعة (التّداوليّة، النّفسيّة، النّمطيّة، الديناميكية)، ثم استمر طموحها إلى بلوغ طبقة من الكفايات الإجرائيّة وهي: الحاسوبية، التطورية، التّعليميّة، التّرجميّة، النقديّة. حيث خاضت النّظريّة في جوانب لغوية وخطابية ذات اتجاه إجرائي يتعلق بقطاعات اجتماعيّة واقتصاديّة وثقافيّة، وبمختلف الأنظمة التبليغية. Abstract: This research aims to reveal the nature of the competencies that the functional grammar theory aims to achieve, given that most linguistic theories are based, when formulated, on controlling the aspirations they seek. He relied on the descriptive approach by applying his research tools, most notably description, analysis and criticism on the linguistic achievement and the methodological premises of the theory. We reached a number of results, most notably that the functional grammar theory achieved linguistic sufficiency represented in the adequacy of description inherited from descriptive linguistics, and explanatory sufficiency in its three branches (pragmatic, psychological, and modular), then its ambition continued to reach a layer of procedural competencies, namely: computational, developmental, and evolutionary, translation, monetary. Where the theory fought in linguistic and rhetorical aspects with a procedural direction related to social, economic and cultural sectors, and to various informative systems.

الكلمات المفتاحية

النحو الوظيفي؛ ; الكفايات اللغوية؛ ; الكفايات الإجرائية. ; functional grammar; ; linguistic competencies; ; procedural competencies.