les cahiers du mecas
Volume 18, Numéro 2, Pages 444-453
2022-12-15

اثر التسويق الرقمي على رضا الزبون دراسة حالة مؤسسة اتصالات الجزائر موبيليس

الكاتب : حاح سليمان ايمان . زياني نجية .

الملخص

تهدف الدراسة إلى التعرف على أبعاد التسويق الرقمي في مؤسسة اتصالات الجزائر موبيليس و دورها في تعزيز رضا الزبون ، و لتحقيق أهداف الدراسة فقد تم بناء أنموذج افتراضي يوضح العلاقة بين أبعاد التسويق الرقمي باعتباره المتغير المستقل و رضا الزبون باعتباره المتغير التابع و اعتمدت استمارة الاستبيان أداة للتعرف على أراء الزبائن، و تم اختبار العلاقة و التأثير بين بعدي الدراسة و التي على أساسها تم استنتاج مجموعة من النتائج أبرزها، عناية مؤسسة اتصالات الجزائر موبيليس بأبعاد التسويق الرقمي من اجل الوصول لرضا زبائنها.. The study aims to identify the digital marketing dimensions in the Algeria Telecom Mobilis and its role in enhancing customer satisfaction, in order to achieve the objectives of the research has been constructing a model default shows the relationship between digital marketing dimensions as an independent variable and customer satisfaction as the dependent variable and adopted the form questionnaire tool to get to know the views of the respondents customers,and has been testing the relationship and influence between the dimensions of research, which in the light of which was pointing a set of conclusions notably the Algeria Telecom Mobilis Corporation's attention to the dimensions of digital marketing in order to achieve the satisfaction of its customers.

الكلمات المفتاحية

التسويق ، التسويق الرقمي ،ابعاد التسويق الرقمي ، رضا الزبون ; Digital marketing, Marketing, Customer satisfaction