مجلة الانسان والمجال
Volume 8, Numéro 2, Pages 387-415
2022-12-15

علاقة الدرس الصرفي بمستويات اللغة الأخرى ودوره في تعليم العربيةthe Relationship Of The Morphological Lesson To Other Language Levels And Its Role In Teaching Arabic.

الكاتب : بن دادش محمد . لوسرة محمد .

الملخص

تروم هذه الورقة البحثية إلى الكشف عن سر التضافر بين الوحدات اللسانية والوقوف على الدرس الصرفي ( MORPHOLOGY)،وبيان تعالقه وربطه بالنظام اللغوي العربي من خلال مستوياته؛ الصوتية والنحوية والدلالية وذلك انطلاقا من المقولة اللسانية ."الكلمة من أهم لبنات التركيب اللغوي والبحث فيه"، بحيث تتداخل هذه المستويات وتندمج جميعا في علاقة عضوية متماسكة تسهم في بيان وتجلية الدلالة للجملة العربية، كما تسعى إلى إبراز دور وأهمية علم الصرف وإسهامه في تعليم اللغة العربية لدى طلاب الجامعة الجزائرية . This research aims to identify the morphological lesson and statement of its attachment and linking it to the Arabic linguistic system through its levels phonetic, syntactic, and semantic. This is based on the saying “The word is one of the most important building blocks of linguistic structure and research.” So that these levels overlap and all merge into a coherent organic relationship in clarifying and highlighting the significance of the Arabic sentence, Although all of these levels are important, however, the educational system and academic research at the level of the Algerian University in teaching Arabic depends on the phonetic, grammatical and semantic levels, it does not pay attention to the morphological level because of the difficulty of its course and the complexity of its issues. And since that was the case, we wanted, by taking the research paper, to explore the importance of morphology in the formation of linguistic levels, and its connection with them, and its role in teaching Arabic to Algerian university students.

الكلمات المفتاحية

الصرف ; مستويات ; اللغة ; تعليم ; العربية : morphology؛ language؛ levels؛ teaching؛ relationship