مجلة الانسان والمجال
Volume 8, Numéro 2, Pages 315-346
2022-12-15

تضخّم التقييم في مخرجات التعليم - Evaluation Inflation In Education Outcomes

الكاتب : عليلي عبد الوهاب .

الملخص

الملخص: يهدف هذا المقال الى التحسيس بخطورة ظاهرة تضخّم التقييم باعتبارها ظاهرة عالمية لطالما لوّثت العروة الوثقى للبيئة التعليمية الجامعية، فهي مظهرًا من مظاهر سياسة التقدم الى الخلف، ولتحقيق هذا الهدف سنشير الى تصوّرنا للمقصود بمفهوم التضخّم التقييمي الذي يتجاوز المفهوم الضيّق لتضخّم الدرجات، ثم نتطرق الى الأخطاء المرتكبة في عملية التقييم وتقدير الدرجات، كخطأ التساهل وخطأ الصرامة، وخطأ النزعة المركزية، وبعدها نقدّم وجهة نظر نسقية عن المؤشرات الواقعية الدالة على تضخّم التقييم، وفي الختام نسلّط الضوء على بعض الآثار السلبية الناتجة عن انتشاره. Abstract: This article aims to sensitize the seriousness of the phenomenon of evaluation inflation as a global phenomenon that has always polluted the trustworthy handhold of the university educational environment, It is a manifestation of the racing to the bottom, and to achieve this goal we will refer to our perception of what is meant by the concept of evaluation inflation that goes beyond the narrow concept of inflation of degrees, Then we address the errors committed in the assessment and estimation process, such as the Leniency Error, the Severity Error, and the Central tendency Error, and then we present a systemic view of the realistic indicators of the inflation of assessment, and in conclusion we highlight some of the negative effects resulting from its spread.

الكلمات المفتاحية

مستوى الأداء ; خطأ التقدير ; تحيّز التقييم ; تضخم الدرجات ; المسؤولية التفسيرية ; Performance Lavel ; Rating Error ; Assessment Bias ; Grade inflation ; Accountability