الآداب
Volume 22, Numéro 1, Pages 64-83
2022-12-15

إشكالية المنهج في مقاربات عبد الحميد بورايو للمناهج الحديثة

الكاتب : بحاير عمار .

الملخص

ينضوي هذا البحث حول أسئلة المنهج التي حظيت بالدراسة في المقاربات النقدية الحديثة، ويعدّ عبد الحميد بورايو من النقاد الجزائريين الذين اهتموا بتحليل النصوص السردسة وفق مقاربات متعددة؛ ولذلك تسعى الدراسة إلى تقديم قراءة حول أهم المناهج الحديثة التي استعان بها الناقد في تطبيقاته خاصة الأشكال الشعبية كالقصص الشعبي والحكايات الشعبية المغاربية، أضف إلى ذلك بيان طريقة تعامله مع النصوص الأدبية المختلفة. وكذا معرفة مسار التحليلات للبنى السردية عن طريق تحديد العلاقات والدلالات التي تشكل النظام السردي للنصوص، مع مناقشة الروافد المنهجية الحديثة التي استند إليها الناقد. This research contains the curriculum questions that have been studied in modern monetary approaches, and Abdel Hamid Burhyeo is one of the Algerian critics who are interested in analyzing the narrative texts according to multiple approaches, and therefore the study seeks to provide a reading on the most important modern curricula that the critic used in his applications, especially popular forms such as stories Popular and the Maghreb folk tales, in addition to explaining the way he dealt with various literary texts. As well as knowing the course of analyzes of the narrative structures by identifying the relationships and indications that constitute the narrative system of texts, while discussing the modern methodological tributaries on which the critic was based.

الكلمات المفتاحية

المناهــج؛ المقاربات؛ المواد الأدبية؛ الأشكال الشعبية. Al -Munaji; Approvals; Literary materials; Popular forms.