مجلة الواحات للبحوث و الدراسات
Volume 15, Numéro 2, Pages 434-450
2022-12-14

رضا المستهلك الالكتروني: أي حماية في قانون 18-05 المتعلق بالتجارة الالكترونية؟

الكاتب : يغلى مريم .

الملخص

لقد كان موضوع حماية المستهلك من المواضيع الهامة عبر مختلف المحطات القانونية التي شهدتها الجزائر منذ سنة 1989، و لا يزال كذلك في وقتنا الحالي خاصة مع التطور التكنولوجي المشهود الذي أفرز معه ظهور وسائل حديثة لم تكن مألوفة في مجال التعاقد، و هو الأمر الذي عادة ما يجعل المستهلك الالكتروني يقع ضحية تسرعه بالتزامن مع رغبته الملحة في اقتناء المنتوج المعروض للبيع في البيئة الرقمية، أين يتم استغلال المورد الالكتروني لعدم حضوره المادي لرؤية المنتوج فعلا، و هو الأمر الذي يدفعه إلى التعاقد دون توفر الرضا المطلوب في تكوين العقد المزمع إبرامه، و من هنا ظهرت الحاجة الملحة إلى حماية رضاه في قانون 18/05 المتعلق بالتجارة الالكترونية سواء في المرحلة السابقة على التعاقد أو في مرحلة تكوين العقد. The issue of consumer protection has been one of the important issues across the various legal stations that Algeria has witnessed since 1989, and it is still so today, especially with the remarkable technological development that resulted in the emergence of modern methods that were not familiar in the field of contracting, which is usually the case. It makes the e- consumer fall victim to his haste in conjunction with his urgent desire to acquire the product offered for sale in the digital environment, where is the e-provider being exploited due to his lack of physical presence to actually see the product, which is what drives him to the contract without the consent required in the formation of the contract to be concluded, and from here, the urgent need to protect his consent appeared in Law 18/05 related to e- commerce, whether in the stage prior to contracting or in the stage of contract formation.

الكلمات المفتاحية

الرضا ; المستهلك ; التجارة ; الم