حوليات الآداب واللغات
Volume 10, Numéro 3, Pages 94-108
2022-12-14

سيمياء التشكيل البصري في شعر عقاب بلخير، "ديوان التحولات" أنموذجا

الكاتب : شموري وليد .

الملخص

ملخص: نعالج في هذا المقال ظاهرة التشكيل البصري في شعر عقاب بلخير ديوان التحولات أنمودجا ،وهي من أهم القضايا التي اشتغل عليها النقد المعاصر حيث إن لجوء الشاعر إلى الصورة البصرية ليس اعتباطيا؛ بل يحمل مدلولات كثيرة تربط المتلقي بالنص الشعري كونه منتجًا لعوالم هذا النص، وقد أصبح الشاعر الجزائري المعاصر يستند إلى معايير جمالية فنية مملوءة الدلالات في صياغة تجربته الشعرية سعيا منه لإثارة المتلقي. ولعل ديوان عقاب يحمل جملة من الدلالات السيميائية المبثوثة بين ثنايا نصه قد تنعكس على المتلقي وتسهم في تشكيل المعنى. Abstract): In This article, we deal with the phenomenon of visual composition in the poetry of Oqab Belkheir Diwan of Transformations as a model, and it is one of the most important issues that contemporary criticism has worked on. Indeed, the poet's resort to the visual image is not arbitrary; It rather carries many connotations linking the receiver to the poetic text, being a producer of of this text. The contemporary Algerian poet nowdays bases his text on artistic aesthetic criteria filled with connotations in formulating his poetic experience in an effort to excite the receiver. Perhaps the book " ikab " " punishment" carries a number of semiotic connotations transmitted between the folds of its text that may be reflected on the receiver and contribute to the formation of the meaning.

الكلمات المفتاحية

سيمياء ; التشكيل البصري ; ا ; شعر ; السواد والبياض