مجلة طبنـــة للدراسات العلمية الأكاديمية
Volume 5, Numéro 2, Pages 1451-1478
2022-12-13

التشكيل الإيقاعي في ديوان "وحي الألم" لـ عبد الملك بومنجل

الكاتب : فوحان رشيد .

الملخص

هي دراسة تحاول قراءة التجربة الشعرية للشاعر عبد الملك بومنجل من خلال مجموعته "وحي الألم" بشكل يعيد النظر في الإيقاع بأشكاله المختلفة، ويكشف علاقته بالمعنى، بالوقوف على هياكله الصوتية والإبداعية، دراسة تسلط الضوء على تحولات البنية الإيقاعية فيه، مما يسمح للمتلقي بتذوق النص وإجبار الناقد على استقباله من الزوايا التي تنفتح إلى دلالات جديدة تمكن الإيقاع، بما في ذلك: القافية، التكرار، الجناس، التناص، الرمز، التماثل. وتكشف الدراسة المصحوبة بإحصاء لبعض الظواهر الإيقاعية عن استجابة الشاعر لإيقاع الشعر العربي وحركته. It is a study that attempts to read the poetic experience of the poet Abd al-Malik Boumenjel, through his collection “The Revelation of Pain” in a way that reconsiders the rhythm in its various forms, and reveals its relationship to meaning, and knowing its colors in the poet by standing on his vocal, contingent and creative structures, a study that sheds light on the transformations of the structure Rhythmic in it, which allows the recipient to taste the text and compel the critic to receive it from angles that open to new connotations that enable rhythm, and investigates the spectrum of taste in the recipient, including: rhyme, repetition, alliteration, intertextuality, symbol, symmetry The study, accompanied by a census of some rhythmic phenomena, reveals the poet's response to the rhythm of Arabic poetry and his response to its movement.

الكلمات المفتاحية

الإيقاع، الوزن، التكرار، الجناس. ; Rhythm, weight, repetition, alliteration.