مجلة روافد للدراسات و الأبحاث العلمية في العلوم الاجتماعية والإنسانية
Volume 6, Numéro 3, Pages 342-361
2022-12-01

تنفيذ التّعلمات في ظل المقاربات النّصية، بين الواقع والمأمول. (السّنة الأوّلى متوسط،أنموذجًا). Implementation Of Learning Under (textual Approaches, Between Reality And Aspiration , First Year Middle School As A Model ).

الكاتب : مباركي وليد . قادري جمال .

الملخص

سنحاول في هذه الورقة البحثيّة بسط تصور لممارسة فعلية ناجعة، تتعلق بكيفية تنفيذ تعلّمات النص الأدبي، وفق أحدث ما جادت به طرائق التّدريس (المقاربة النّصية) متبعين المنهج الوصفي التحليلي، إذ إنَّ هذا التصور يمثل واقع التعلم في المنظومة التّعليميّة في الجزائر، على ما هو مبرمج مأمول في المناهج الدراسيّة الجزائريّة، وما يقابله في الواقع، هذا البحث سؤال لواقع الدّرس الأدبي المتوقع تنفيذه مع المتّعلم، خاصّة فيما يتعلق بالمقاربة النّصية والمقاربة بالكفاءات؟ Through this research paper , we will try to simplify a visualization of an effective practise , related to how to implement the literary text’s learning according to the latest teaching methods (the textual approach), Following the descriptive analytical approach , as this perception represents the reality of learning system in Algeria on what is programmed as hoped in the Algerian curricula and what is equivalent in reality. This research is a question about the reality of the literary lesson expected to be conducted with regard to the textual approach and the approach to competencies.

الكلمات المفتاحية

مقاربة بالكفاءات؛ مقاربة نصية ؛ مناهج ؛ نص أدبي ؛ تعليم ; Textual approach ; Competency approach ; Curricula ; Literary text ; Education