مجلة إشكالات في اللغة و الأدب
Volume 11, Numéro 4, Pages 134-153
2022-12-02

الخطاب الإشهاريُّ من منظور سيمياء السّرد

الكاتب : دباش سمية . بوجملين لبوخ .

الملخص

ملخّص البحث: لما كانت السيمياءُ نشاطاً تأويلياً يتناول أنظمة العلامات في أبعادها: الدّلاليّة أو النصيّة أو التدليليّة، ومن حيث طرائق إنتاجها واشتغالها وتلقّيها، فإنها أثبتت نجاعتها في تحليل الخطابات الإشهاريّة بمختلف مقارباتها المنهجيّة والنّظرية، وإنّ السيمياءَ السّرديّة أحد أهمّ هذه المقاربات التّي تناولت الخطاب في عمومه بالتّحليل، وتقصّت على وجه الخصوص طرائق اشتغال النّصوص السّردية. وعلى هذا تتغيّا هذه الورقة العلميّة البحثَ في إمكانيّة تحليل الظاهرة الإشهارية من منظور سيمياء السّرد، بالتطبيق في المدوّنة الإشهاريّة التجارية "سَائِلْ أَوَانِي لاَيْفْ پليس" التي تتكئ على المحكي العجائبي في تقديمها وعرضها للمنتج. Abstract : Semiotics is an interpretative act that deals with systems of signs and their many dimensions, be it semantic, textual or any other; as well as how these signs are produced, how they function, and how they are received. As a result, it has proven to be highly effective in analyzing Advertising discourse through its many approaches and theories. Narrative semiotics is one of the most important of the aforementioned approaches; it dealt with discourse in general, and the functioning of narrative texts in particular. This paper investigates the possibility of examining advertising through the use of narrative semiotics. This is achieved by applying the approach on the commercial advertisement of the “Dishwashing Liquid Life Plus”; which is based on a Fantastic Narrative approach in its presentation of the product.

الكلمات المفتاحية

الخطاب الإشهاري، سيمياء السرد، التّنظيم السردي، المنتج، موضوع القيمة. ; Advertising Discourse, Narrative Semiotics, Narrative Organization, Product, the Subject of Value.