مجلة آفاق للأبحاث السياسية والقانونية
Volume 5, Numéro 2, Pages 4-19
2022-11-24

الأستاذ الجامعي بين العمل الأكاديمي والإداري

الكاتب : الدكتورة شذى حامد عمر محمد . الدكتور محمد عبود حامد محمد .

الملخص

ملخص: تناولت الدراسة الواقع الأكاديمي والإداري للأستاذ الجامعي بالجامعات السودانية والتحديات التي تواجهه في ظل التحولات الاجتماعية والاقتصادية التي تجتاح العالم. وتمثلت مشكلة الدراسة أن اللوائح التي تحكم عمل الأستاذ الجامعي وترقيته لم يتم تحديثها لمواكبة التطورات المستحدثة في التعليم العالي. برزت أهمية الدراسة في أن الجامعات يمكنها أن تتبنى سياسات واضحة وممنهجة في تطوير العمل الأكاديمي والإداري للأستاذ الجامعي مما يسهم في تأهيله مع نشر ثقافة جديدة تؤدي الى نجاح العملية التعليمية بأكملها. اتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي. هدفت الدراسة الى كشف معوقات العمل الأكاديمي والإداري وتشخيص الواقع الراهن للأستاذ الجامعي في الجامعات ومؤسسات التعليم العالي. خلصت الدراسة الى العديد من النتائج أهمها: إن الكفاءة العلمية والإدارية عند التعيين في المناصب الإدارية تؤدي إلى تسهيل العمل الإداري وتجويده. وقدمت الدراسة العديد من التوصيات أهمها: تعميق الوعي بأهمية البحث العلمي وتقديم التسهيلات اللازمة للأستاذ الجامعي. وتوفير برامج ترفيهية للحد من ضغوط العمل مما يخلق جوا من الانسجام الإداري دون تمييز في الحقوق والواجبات الإدارية أو الأكاديمية. - Abstract: The study examined the academic and administrative realities of the university professor at Sudanese universities and the challenges they face in light of the social and economic transformations sweeping the world. The problem with the study was that the regulations governing the university professor's work and promotion had not been updated to keep pace with developments in higher education. The importance of the study has emerged in that universities can adopt clear and systematic policies in the development of the academic and administrative work of the university professor, which contributes to his qualification while spreading a new culture leading to the success of the entire educational process. The study followed the descriptive analytical approach. The study aimed to uncover the obstacles of academic and administrative work and diagnose the current reality of the university professor in universities and higher education institutions. The study concluded with many results, the most important of which is that scientific and administrative competence when recruited to management positions facilitates and improves administrative work. The study made several recommendations, the most important of which are: raising awareness of the importance of scientific research and providing the necessary facilities for the university professor. The provision of recreational programmes to reduce work pressures creates an atmosphere of administrative harmony without discrimination in administrative or academic rights and duties.

الكلمات المفتاحية

الأكاديمي ; المشكلات الإدارية ; الأستاذ الجامعي ; التعليم العالي