قرطاس الدراسات الحضارية و الفكرية
Volume 10, Numéro 2, Pages 87-105
2022-07-31

لمذاهب الفقهية في الأندلس بين التأصيل والترحيل (القرن 4-6هـ/10-12م) Doctrines Of Jurisprudence In Andalusia Between Rooting And Deportation Century (4-6 Ah/10-12 Ad)

الكاتب : صابة محمد .

الملخص

عاشت بلاد الأندلس تأخرا في التمذهب الفقهي عكس ما كان عليه الحال في بلاد المشرق الإسلامي، ذلك أن ّتقاطر المذاهب الفقهية إلى الأندلس ظل ضعيفا إلى غاية القرن 4ه/10م، بعد تراجعت قبضة دولة بني أمية وضعفت مراقبتها للتيارات والمذاهب الوافدة من الخارج، فقد ظل فقهاء المالكية أسياد الموقف في توجيه السلطة في رفض كل وافد فقهي باعتبار أنّ ذلك يفسد وحدة الأمة المذهبية ويدخل في الشرع ما ليس منه؛ وذلك بتغليب الرأي على الأثر، إضافة إلى ضعف مجادلي المذاهب الفقهية الوافدة، مع استثناء سجله المذهب الظاهري حيث ظل صاحبه ينافح ويكافح وحده على الساحة الفقهية الأندلسية، بعد أن اجتمع عليه الأمراء والفقهاء؛ ومنه تأخر استقرار المذاهب الفقهية كالحنفية والشافعية والظاهرية إلى حين من الدهر؛ وذلك بعد اضمحلال الدولة الأموية وحلول عهد دويلات الطوائف، ومع ذلك ظل هذا التنوع الفقهي يغطيه غلبة المذهب المالكي جدلا وتأليفا. The country of Andalusia lived late in the country of the Islamic Orient, unlike what was the case in the country of the Islamic Orient. It remained weak until Andalusia until the 4th century AH / 10 AD, after the decline of the Umayyad state and weakening its control of the currents and sects coming from abroad, for the Maliki jurists remained masters of the situation. In directing the authority in rejecting their refusal, a jurisprudent, a jurist, the best of them, the truth of the matter; This is by giving precedence to opinion over tradition, in addition to the weakness of the debaters of the incoming jurisprudential schools, with the exception of his record of the apparent doctrine, where its owner continued to fight and struggle alone on the Andalusian jurisprudential arena, after the princes and jurists gathered on him; Including the delay in the stability of the schools of jurisprudence such as the Hanafis, Shafi’is and Zahiriyya for a period of time,and that was after the decline of the Umayyad state and the advent of the era of the sect states, yet this jurisprudential diversity remained covered by the predominance of the Maliki school of controversy and composition.

الكلمات المفتاحية

الجدل الفقهي ; الشافعية-الدولة الأموية ; الظاهرية ; المالكية ; المذهب ; the doctrine ; the jurisprudential debate ; the malikis ; the zahiriyya ; the shafi'is ; the umayyad state