مجلة تعليميات
Volume 2, Numéro 2, Pages 15-26
2022-06-15
الكاتب : طلاح سارة . قاسمي عبد الحق .
يهدف هذا البحث إلى تجميع جملة من المهارات اللغوية الضرورية تتعلق بتلاميذ مرحلة التعليم المتوسط، بحيث لو ركز عليها المعلمون لتكونوا من مساعدة تلاميذهم على تملُّك مهارة القراءة. وقد جعلنا هذه المهارات على قسمين، قسم يتعلق المهارات اللفظية، ويتعلق بها مهارات الإدراك والنطق وسرعة القراءة، وقسم يتعلق بالاستيعاب، والذي أردنا به أن يكون مستوى أعمق للفهم، ويتفرع عليها عدة مهارات منها الربط مع السياق والتحليل والاستنتاج والنقد والإبداع. The research aims to collect a set of necessary language skills related to middle school students, so that if teachers focus on them, they will be able to help their students acquire the skill of reading. We have divided these skills into two parts, one related to verbal skills, and one related to comprehension skills, pronunciation and reading speed, and a section related to comprehension, which we wanted to have a deeper level of understanding, and several skills branch out from it, including linking with context, analysis, conclusion, criticism and creativity.
المهارات اللغوية ; الفهم القرائي ; تعليمية القراءة
بهرام أمينة
.
شريفي علي
.
ص 176-201.
بهرام أمينة
.
شريفي علي
.
ص 363-380.
فيسح سعاد
.
بوعياد دباغ سيدي محمد
.
ص 91-113.
الهلي مصباح
.
الشايب محمد الساسي
.
ص 15-24.