موازين
Volume 4, Numéro 1, Pages 29-39
2022-11-15

سَيكولوجيا الهَوية الثَقافِية للمَسرَح فِي ظِل العَولَمة (خِطاب ما بَعدْ الكولونِيالِية أنمُوذَجاً)

الكاتب : الخميس أ.م.د علي عبد الامير عباس .

الملخص

يُكتب التاريخ بأقلام المُنتصرين هكذا قيل قديماً، وهو ما نَجده مُتجلياً وواقعاً فعلياً، بعد أن اخترقت الإدارة الاستعمارية الزوايا وتًمكنت من تَدجين عدد كبير من الفكر المُتصدر للثقافة اليوم، فهو تساؤل عن دور الشعرية الأدبية الغربية والتاريخ الغربي كشكل مُهيمن في صناعة المَعرفة، بعد أن أصبح تعزيز المواقف المُهيمنة للثقافات الغربية، والتي تكتسب مكانة العالم الأول، تنتقد دول العالم الثاني والثالث والعالم الرابع أيضا، وليتضمن هذا المنجز حافل الأدب وتاريخه المكتوب من منظور ثقافات العالم الأول، فقلب الظلام أداة فعالة للسلوك الاستعماري، ولكن قد لا يتفق مُنظري وكُتّاب ما بعد الاستعمار مع هذا المنظور، فهو يفترض وجهة نظر تكاد تكون مُستجدة من نوعها في الأدب وتستحق المُناقشة، لأن الاهتمام مُنصب نحو الأدبيات التي تنتجها القوى الاستعمارية والأعمال التي ينتجها من كان مستعمراً. ويَعتبر البَعض ان الترويج للكتابة في موضوعة (ما بعد الاستعمار) بمثابة استراتيجية احتواء يحوّل المسعى الأدبي الراديكالي إلى رواية غريبة، لكن ظهور نزعة عالمية لـ(أدب ما بعد الاستعمار) - يضم نخبة مُختارة من الكتاب المُعتمدين والذين تُمثل مجموعة من أعمالهم العالم فيما يلي الاستعمار بكامله -،هو مصدر قلق لكتاب ونقاد اليوم، فالذي يجب على نُقاد (ادب ما بعد الاستعمار) ان لا يتعاملوا فقط مع الروابط الغامضة بين التمثيل الأدبي والمادية التاريخية، بل مع الواقع الاقتصادي الحالي لرأس المال العالمي والأسواق، اذن هي مَطالب للتعرف الى العِلاقة بين العالم والنص والناقد في القرن الحادي والعشرين، إذ يبدو العالم مُحدداً بشكل مُتزايد بسبب تقلبات السوق العالمية والإنتاج والاستهلاك العالميين للنصوص الأدبية. ABSTRACT : As it was said in the past “History is written by the victors”, this what can be find reflected in reality after the colonial administration had penetrated everything and it has been able to domesticating a large number of thoughts that leading to the culture at the present time, which raises questions about the role of poetry in Western literature as well as Western history as a form to create knowledge, after becoming the dominant situations enhancement of Western cultures that are considered in the first world, which criticize the countries of the second, third and the fourth world, in order to include the filled literature and its history in the accordance with the cultures of the first world, the darkness changed into an effective tool of colonization behavior but the theorists and writers of Post-Colonial may be not agreed with this overview. It assumes an almost new point of view in literature that deserves to be discussed because the attention is focused on the literature produced by the colonial powers and the works produced by those who were colonized. Some consider the promotion of writing in the post-colonial topic to be a containment strategy that transforms the radical literary endeavour into a strange one, but the appearance of a globalism of post-colonial literature that concluded selected accredited writers, whose work represents the world after colonialism that was a concern for the writers and critics at the present time. So, the post-colonial literary critics have not to deal with the mysterious relations between literary and historical materialism but also they have to deal with the economic reality of the international capital and capital Market at the present time. So it is a try to learn about the relationship between the world, the text and the critic of the 21st century, because it looks like that the world seems increasingly defined by the volatility of the global market, global production and consumption of literary texts.

الكلمات المفتاحية

الخِطاب المسرحي ; ما بَعدْ الكولونِيالِية ; السَيكولوجيا ; الهَوية الثَقافِية ; العَولَمة ; Theatrical discourse ; Post-colonialism ; Psychology ; Cultural identity ; globalization