المحترف
Volume 9, Numéro 5, Pages 380-394
2022-11-15

البلاغة والتلقي في خزانة الأدب لابن حجّة الحموي

الكاتب : هاني أحمد . خليفة محمّد .

الملخص

الملخص: في إطار البحث عن إجابة التّراث العربيّ عن سؤال وجود أصول لنظريّة نقديّة أصيلة، يهدف هذا البحث إلى الكشف عن تصوّر النّقاد العرب القدامى لعملية تلقّي النّصوص الفنيّة، وينطلق من فرضية أنّ النّقد العربي القديم نقد بلاغيّ لا يفصل بين ثنائية (نقد، بلاغة)، وهو ما يمكّن من قراءة نموذج من التّراث العربيّ البلاغيّ والنّقدي، هو خزانة الأدب وغاية الأرب لابن حجّة الحمويّ قراءة جديدة على ضوء ما أفرزته نظريّة التّلقّي الحديثة، فيحاول استجلاء نظرته إلى المتلقّي ودوره في عملية الإبداع، وتصوّره لفعل القراءة، وخصائص النّص الأدبي. ABSTRACT In attempting to reveal the answer posed by different Arabic traditions to the question of whether there is an authentic and comprehensive theory of criticism, the present work aims at investigating how ancient Arab critics pictured the process of receiving different artistic texts. This work starts from the assumption that ancient Arabic criticism was rhetorical in nature and one which relied heavily on the duality of (rhetoric-criticism). This enables us to delve into a notable example of Arabic rhetorical and critical traditions by IBn HAjjah; The Vault of Literature and the End of Aims " in a completely new way under guidance from modern theories of perception. This criticism aims at revealing the features of perception related to the receiver, his conceptualization of the act of reading, his own role in the process of creativity as well as the different characteristics of a literary text.

الكلمات المفتاحية

البلاغة، التّلقي، ابن حجة، خزانة الأدب