التعليمية
Volume 12, Numéro 2, Pages 309-319
2022-11-16

موقف المحدثين العرب من المصطلح اللساني عند سيبويه

الكاتب : رزوق علي . بردادي بغداد .

الملخص

مسعانا من هذه الدراسة بيان مدى موقف الدرس اللساني الحديث من مصطلحات سيبويه التي أدرجها في الكتاب، فكان خلاصة ما توصلنا إليه خلال دراستنا هذه ،أن أنصار الدرس الحديث ،وقفوا من هذه المصطلحات موقف النقد والاعتراض- على الأكثر الغالب – بحجة أنها اتسمت بالاضطراب وعدم الاستقرار عند سيبويه نفسه ، فبلغت منتهى الصعوبة والتعقيد ، وظلت هاجسا كبيرا لدى الباحث اللساني فضلا عن غيره، فأرهقته وحمّلته ما لا يطيق، وكلفته من أمره عسرا ، ومن ثمّ سعى المحدثون إلى الدعوة إلى التيسير على مستوى الموروث المصطلحي ،واطّراح تلك الملابسات والتعقيدات حتى يتسنى لأبناء العربية الإقبال على هذا العلم وتحصيله دون ما مشقة As a distraction from this study , explaining the position of the modern linguistic lesson on the terms of sibawayh,whitch he included in the book ,so the summary of what we reached during our study of this was what the proponent of the modern lesson stood from these terms the position of criticism and objection-at most – on the pretext that i twas characterised by turmoil and instability according to sibawyh himself,it reached the end of difficulty and complexity ,and it remained a great concern for the linguistic researcher as well as others, soi t exhausted him and carried him wat was unbeearable ,and cost him difficult ,and then the authors sought to call for facilitation at the level of the terminology,and to introduce these circumstances and complications so that the children arab demand for this sciens and its collection without any hardship

الكلمات المفتاحية

سبويه؛ المصطلح اللساني؛ الدرس الحديث ; Sibawyh; the Linguistic Term; the Moderne Lesson