تنمية الموارد البشرية
Volume 17, Numéro 3, Pages 812-843
2022-11-16

وصف نموذجي لطرق عرض المادة التعليمية كمصدر للعبء المعرفي في التصاميم التعليمية

الكاتب : وافي رقية . دبراسو فطيمة .

الملخص

المخلص: استهدفت الورقة البحثية الحالية تقديم وصف نموذجي لطرق عرض المادة كمصدر للعبء المعرفي في التصاميم التعليمية، وقد انطلقا من خلال إمكانية حدوثه كنتيجة لعيوب التصميم في التعليمي للمادة بما لا يوافق النظام المعرفي للمتعلم، فقد تتخذ المادة في محتواها أشكالا متعددة (نص، صورة...) ويظهر تأثير تعدد طرق عرض المادة في صفتين (تأثير انقسام الانتباه، تأثير الإسهاب) وتم تضمين صور من نشاط افتراضي يوضح هذه التأثيرات مع تقديم الصياغة البديلة المقترحة من نظرية العبء المعرفي، وخلصنا إلى توصيات لتحسين التصميم التعليمي. Abstract : The current research paper aimed to provide an exemplary description of the methods of modality as a source of the cognitive load in instructional designs, and it started through the possibility of it occurring as a result of design defects in the instruction of the material in a way that does not correspond to the knowledge system of the learner,so the material may take in its content multiple modality(text, image) The effect of modality of the material appears in two characteristics(the effect of split-attention, the effect of verbosity).Images from a hypothetical activity that illustrate these effects were included with the introduction of the proposed alternative formulation from the cognitive load theory, and we concluded recommendations for improving instructional design.

الكلمات المفتاحية

العبء المعرفي، التصميم التعليمي، عرض المادة.