تنمية الموارد البشرية
Volume 17, Numéro 3, Pages 255-278
2022-11-16

المدرسة ودورها في تنمية قيم الانتماء الوطني – دراسة ميدانية-

الكاتب : شامي زيان . خلوة لزهر .

الملخص

هدفت الدراسة الحالية إلى فحص دور المدرسة ممثلة في الإدارة المدرسية والأستاذ في تنمية قيم الانتماء الوطني وأبعاده الرئيسية كالهوية وبعد الجماعية وكذا الولاء والالتزام والوطنية، ولتحقيق هذا الهدف استخدمت الدراسة المنهج الوصفي على عينة عشوائية بلغ عددها 120 تلميذا يدرسون السنة الرابعة متوسط، طبق عليهم استبيانا ضم محورين أحدهما يرتبط بالإدارة المدرسية والآخر بمتغير الأستاذ، توصلت الدراسة إلى أن المدرسة بما فيها من إدارة وأساتذة يساهمون بفاعلية في تنمية قيم الانتماء الوطني لدى الناشئة، من خلال التفاعلات اليومية في المحيط المدرسي والاجتماعي Abstract : The present study aimed to examine the role of the school represented by the school administration and the professor in developing the values of national affiliation and its main dimensions such as identity and the collective dimension, as well as loyalty, commitment and patriotism.To achieve this goal, the study used the descriptive approach on a random sample of 120 pupils studying the fourth year of average. A questionnaire was applied to them that included two axes, one of which is related to the school administration and the other to the variable professor.The study found that the school, with its administration and professors, actively contributes to developing the values of national affiliation among young people, through daily interactions in the school and social environment.

الكلمات المفتاحية

المدرسة - القيم - الانتماء - الانتماء الوطني - المواطنة