تنمية الموارد البشرية
Volume 17, Numéro 3, Pages 156-176
2022-11-16

الدّرس النّحوي العربيّ وآليات المنطق الأرسطي

الكاتب : بنيرد حاج .

الملخص

لقد مرّ علم النّحو العربي بمراحل عديدة؛ تبدأ بمرحلة جمع المدوّنة العربيّة الفصيحة وفق شروط علميّة دقيقة ومضبوطة؛ تتمثّل في إطار مكانيّ تشكّله القبائل العربيّة الفصيحة الّتي لم تختلط بالأعاجم، وفي إطار زمانيّ يتمثّل في ما يُعرف بزمان الفصاحة؛ وحُدّد بمائة وخمسين عاما قبل الهجرة ومثلها بعدها، ثمّ مرحلة تمحيص المدوّنة وتنقيتها من المنتحل والدّخيل، وبعدها مرحلة التّقعيد واستنباط الأحكام الإعرابيّة على ضوء الغالب، وإعطاء الشّاذّ أحكامه أيضا، واستغرقت العمليّة برمّتها نحو قرنين من الزّمان وتُوّجت بتأليف كتاب سيبويه (ت180هـ)، ثمّ تأتي مرحلة المتون والشّروح والحواشي، واستغرقت مدّة طويلة جدّا نحو ألف عام، واستنجدت قرائح النّحويّين بآلات الجدال والاستدلال، وتصدّرها المنطق الأرسطي، مع بعض دعوات تيسير النّحو وتخليصه من علوم المنطق؛ كدعوة ابن مضاء القرطبي (ت592هـ) لذلك، ثمّ جاءت مرحلة الدّرس اللّساني الحديث والتّفتّح على اللّسانيّات الغربيّة مع حلول القرن العشرين، واستفاد الدّارسون للعربيّة منها، وتعدّدت اتّجاهات ومناهج دراسة علوم العربيّة، واتّفقت غالبا على مبدإ تيسير النّحو، وبالتّالي تجديد تعليميّة اللّغة العربيّة، وخصوصا للنّاطقين بغيرها، فما مكانة المنطق الأرسطي في الدّرس النّحويّ العربيّ؟ وما دوره في تعليميّة العربيّة؟ وفي تيسير النّحو العربي وتعقيده؟ يحاول هذا البحث الإجابة عن هذه الأسئلة. Abstract: Grammaire Arab grammar has passed through many stages; it begins with the stage of collecting the eloquent Arabic code according to precise and precise scientific conditions; it is represented in a spatial framework formed by eloquent Arab tribes that did not mix with the dictionaries, and in a temporal framework represented in what is known as the time of eloquence; and it was determined one hundred and fifty years before migration and the like After that, then the stage of scrutinizing the blog and purifying it from the impostor and the intruder, and then the stage of restraint and eliciting inflectional judgments in the light of the predominant, giving abnormal judgments as well, and the whole process took about two centuries and culminated in the authoring of the book Sibawayh (d. 180 AH), then comes the stage of dead The annotations and annotations, which took a very long time, took about a thousand years, and the segments of the grammarians were invoked by machines of controversy and reasoning, and were exported by Aristotelian logic, with some calls for facilitating grammar and ridding it of logic sciences, such as the call of Ibn Mudhah al-Qurtubi for that, then came the stage of the modern linguistic study and openness with God By the twentieth century, scholars have benefited from Arabic from them, and the directions and methods of studying Arabic science have multiplied, and they have often agreed on the principle of facilitating grammar, thus renewing the teaching of the Arabic language, especially for speakers of other languages, so what is the place of Aristotelian logic in the grammatical lesson Arabic? What is his role in Arabic education? And in facilitating Arab grammar and its complexity? This research attempts to answer these questions.

الكلمات المفتاحية

النّحو العربي، المنطق الأرسطي، تيسير النّحو، ابن مضاء، نظريّة العامل