تنمية الموارد البشرية
Volume 17, Numéro 3, Pages 116-135
2022-11-16

الاحتياجات الإرشادية لبناء برنامج إرشادي في المهارات الدراسية لرفع دافعية الانجاز والتحصيل الدراسي.

الكاتب : صالحي سمية . بغول زهير .

الملخص

ملخص الدراسة. تهدف هذه الدراسة التي أجريت على عينة مقدرة بــــ 50 مستشارا للتوجيه والإرشاد المدرسي والمهني لولاية سطيف إلى: • تحديد الاحتياجات الإرشادية في المهارات الدراسية التي تحسن مستوى دافعية الانجاز لدى تلاميذ المرحلة الثانوية من وجهة نظر مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي لولاية سطيف. • تحديد الاحتياجات الإرشادية في المهارات الدراسية التي تحسن مستوى التحصيل الدراسي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية من وجهة نظر مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي لولاية سطيف. حيث كانت اداة الدراسة متمثلة في استمارة الحاجات الارشادية ، المتعلقة بدافعية الانجاز و التحصيل الدراسي ، وفقا لما يراه مستشاري التوجيه و الارشاد المدرسي و المهني لولاية سطيف، وبما ان الدراسة تهدف الى استكشاف الحاجات الدراسية للمتعلم في الطور الثانوي، تم تبني المنهج الوصفي. وبعد المعالجة الإحصائية لبيانات الدراسة أشارت نتائج الدراسة إلى وجود حاجات إرشادية في المهارات الدراسية اساسية لدى عينة الدراسة لتحقيق معدل مرتفع من دافعية الانجاز و التحصيل الدراسي. Summary of the study. This study, which was conducted on a sample estimated of 50 counselors for school and vocational guidance and counseling for the wilaya of Setif, aimed to: • Determine the counseling needs in academic skills that improve the level of achievement motivation among secondary school students from the point of view of counselors for school guidance and counseling in the wilaya of Setif. • Determine the guidance needs in academic skills that improve the level of academic achievement among secondary school students from the point of view of counselors for school guidance and counseling in the wilaya of Setif. Where the study tool was represented by the guiding needs form, related to the motivation of achievement and academic achievement, according to what the guidance and school and vocational counseling consultants of Setif state see, and since the study aims to explore the educational needs of the learner in the secondary stage, the descriptive curriculum has been adopted. After statistical treatment of the study data, the results showed some desirable guidance needs that might be needed by the sample study to achieve a high rate of achievement motivation and academic achievement.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الحاجات الإرشادية ، المهارات الدراسية ،الدافع للانجاز ، التحصيل الدراسي. ; Key words: Guidance needs, study skills, achievement motivation, academic achievement.