مجلة تفوق في علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية
Volume 7, Numéro 3, Pages 569-588
2022-11-15

برنامج نشاط بدني رياضي مكيف مقترح لتطوير تقدير الذات لدى الأطفال الصم

الكاتب : عزوني سليمان . قرومي عبدالحق .

الملخص

تشكل الأنشطة الرياضية المكيفة محورا جوهريا في تربية ورعاية ذوي الاحتياجات الخاصة بحيث نجد العمليات التربوية والأساليب المستخدمة في تربية هذه الفئة تقوم أساسا على اللعب و النشاط و الحركة من أجل الترويح و تنمية بعض القدرات البدنية التي تساعدهم في أداء مهامهم اليومي كل حسب احتياجاته خاصة ببرامج مكيفة لتشجيعهم و تطوير إمكانية الإعتماد على النفس بالمفهوم الإيجابي لذواتهم تدريجيا من درجة تقدير الذات إلى درجة تحقيق الذات. Adapted sports activities constitute a fundamental focus in educating and taking care of people with special needs .That’s why find the educational processes and methods used in raising this category based mainly on play, activity and movement for recreation and the development of some physical abilities that help them in performing their daily tasks, each according to his needs by special adapted programs working on developing the educational material and the level of each individual to encourage them to develop the possibility of self-reliance with a positive concept of themselves gradually from the degree of self-esteem to the degree of self-realization

الكلمات المفتاحية

تقدير الذات ; برنامج النشاط البدني الرياضي المكيف ; الصم