مجلة تفوق في علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية
Volume 7, Numéro 3, Pages 307-324
2022-11-15

فاعلية برنامج تعليمي مقترح بالألعاب الصغيرة في تنمية بعض المهارات الحركية الأساسية لأطفال ما قبل المدرسة

الكاتب : محمدي مهدي . بن مدور نوال .

الملخص

الملخص: هدفت الدراسة إلى التوصل لإنجاز البرنامج المقترح بالألعاب الصغير لتنمية بعض المهارات الحركية الأساسية (الجري، الرمي والوثب)لأطفال ما قبل المدرسة،فاعتمد الباحثان على المعالجة النظرية التي احتوت على ثلاثة فصول (اللعب والألعاب الصغيرة، المهارات الحركية الأساسية، مرحلة الطفولة المبكرة)، ومعالجة ميدانية، مستخدم المنهج التجريبي (المجموعة الواحدة)، وعينة قوامها 20 مفردة، تم اختيارها بالطريقة القصدية، مستخدمة مجموعة من الاختبارات وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية:- توجد فروق ذات دلالة احصائية بين الاختبار القبلي والاختبار البعدي في مهارة الجري ولصالح الاختبار البعدي. و توجد فروق ذات دلالة احصائية بين الاختبار القبلي والاختبار البعدي في مهارة الوثب ولصالح الاختبار البعدي توجد فروق ذات دلالة احصائية بين الاختبار القبلي والاختبار البعدي في مهارة الرمي ولصالح الاختبار البعدي. البرنامج التدريبي المقترح باستخدام الألعاب الصغيرة له تأثير إيجابي في تنمية كل من مهارات الجري والوثب والرمي. Abstract: The study aimed to reach the completion of the proposed program with small games to develop some basic motor skills (running, throwing and jumping) for pre-school children. The researcher asked a set of questions: - Are there statistically significant differences between the pre and post tests in skill Running?, - Are there statistically significant differences between the pre and post (measurement) tests in throwing skill?, - Are there statistically significant differences between the two (measurement) tests, pre and post, in the skill of jumping? The two researchers relied on the theoretical treatment that included three chapters (play and small games, basic motor skills, early childhood), and a field treatment, so I used the experimental approach ( One group), and a sample of 20 individuals, were chosen by the intentional method, using a set of tests The research sample included kindergarten children (3 - 5) years old from kindergarten Ibtihal for discrimination, (males and females) and they were chosen by the intentional method, which is the sample in which the researcher depends on it to be specific and intended, his belief that it is a correct representation of the original community. There are many classifications of experimental design, and a good researcher is the one who chooses the design that achieves the goal of his research, in other words does the proposed experimental design provide us with answers to the questions raised by the research hypotheses, and based on that, the researcher has used a case study design for one attempt, which is one of the types of simple experimental design designs This design requires the availability of one group that is exposed to a specific treatment and then a telemetry is performed The two researchers concluded: There are statistically significant differences between the pretest and the post test in the skill of running, throwing and jumping

الكلمات المفتاحية

الالعاب الصغيرة ; المهارات الحركية اطفال الر ; ضة