مجلة تفوق في علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية
Volume 7, Numéro 3, Pages 227-247
2022-11-15

مدى مساهمة مناهج الجيل الثاني في زيادة دافعية التعلم لدى تلاميذ الطور المتوسط خلال حصة التربية البدنية والرياضية- دراسة ميدانية أجريت على متوسطات مدينة قصر البخاري ولاية المدية-

الكاتب : بورزامة داود .

الملخص

تهدف الدراسة إلى التعرف على مدى مساهمة مناهج الجيل الثاني في زيادة دافعية التعلم لدى تلاميذ التعليم المتوسط خلال ممارسة حصة التربية البدنية والرياضية ولهذا الغرض استخدمنا المنهج الوصفي بطريقة المسح لتماشيه مع طبيعة الدراسة، على عينة متكونة من (30) أستاذ تربية بدنية ورياضية و (50) تلميذ سنة رابعة متوسط، تم اختيارها بشكل مقصود، لجمع البيانات استخدمنا مقياس دافعية التعلم موجه للتلاميذ واستبيان موجه للأساتذة، بعد جمع النتائج ومعالجتها إحصائيا، تم التوصل إلى أن مناهج الجيل الثاني لها تأثير مباشر على التلاميذ من خلال زيادة دافعية التعلم في الأنشطة الفردية والجماعية في حصة التربية البدنية والرياضية، وعلى هذا الأساس أوصت الدراسة بتوفير الوسائل المادية الضرورية قصد تنفيذ المنهاج مع إقامة دورات تكوينية وأيام دراسية باستمرار بغية إثراء المنهاج كما نوصي بتخفيض عدد التلاميذ في القسم وزيادة الحجم الساعي للحصة. .THE STUDY AIMS TO IDENTIFY THE EXTENT TO WHICH THE SECOND-GENERATION CURRICULA CONTRIBUTE TO INCREASING LEARNING MOTIVATION OF LEARNING AMONG STUDENTS OF INTERMEDIATE EDUCATION DURING THE PRACTICE OF THE PHYSICAL AND SPORTS EDUCATION CLASS, AND FOR THIS PURPOSE WE USED THE METHOD DESCRIPTIVE APPROACH TO THE SURVEY METHOD IN LINE WITH THE NATURE OF THE STUDY, ON A SAMPLE CONSISTING OF (30) PHYSICAL AND SPORTS EDUCATION PROFESSORS AND (50) A FOURTH YEAR AVERAGE STUDENT, SELECTED INTENTIONALLY, TO COLLECT DATA WE USED THE LEARNING MOTIVATION SCALE DIRECTED AT STUDENTS AND A QUESTIONNAIRE FOR TEACHERS, AFTER COLLECTING THE RESULTS AND TREATED THEM STATISTICALLY PROCESSING THEM, IT WAS CONCLUDED THAT THE SECOND-GENERATION CURRICULA HAVE A DIRECT IMPACT ON STUDENTS BY INCREASING THE LEARNING MOTIVATION IN INDIVIDUAL AND GROUP ACTIVITIES IN THE PHYSICAL AND SPORTS EDUCATION SESSION, AND ON THIS BASIS THE STUDY RECOMMENDED THE PROVISION OF THE NECESSARY PHYSICAL MEANS IN ORDER TO IMPLEMENT THE CURRICULUM WITH THE ESTABLISHMENT OF TRAINING SESSIONS AND ACADEMIC DAYS CONTINUOUSLY IN ORDER TO ENRICH THE CURRICULUM.

الكلمات المفتاحية

مناهج الجيل الثاني - دافعية التعلم - الطور المتوسط - حصة التربية البدنية والرياضية