مجلة رؤى اقتصادية
Volume 12, Numéro 1, Pages 332-346
2022-06-30

The Effectiveness Of The Dimensions Of Marketing Knowledge Management In Improving Marketing Innovation In The Enterprise Services

Authors : Kalaf Sallad . Messai Mohammed Salima . Ben Khalifa Ahmed .

Abstract

Summary: The study aims to test the effectiveness of the dimensions of marketing knowledge management in improving marketing innovation. It shows the difference of the adoption of marketing knowledge management on enhancing the marketing innovation of the National Telecommunications enterprise Mobilis. The study was conducted using two integrated methods. The first one is documentary (descriptive) by checking some literary data to clarify the theoretical background, yet the second is a survey (analytical) with an exploratory study through the use of the questionnaire, as 100 forms were distributed to the employees of the enterprise. We retrieved 85 studyable forms, using the statistical package (SPSS. V19), descriptive statistical tools, and among the results reached is that the enterprise level is average in terms of applying the dimensions of marketing knowledge management. There is a statistically significant effect of applying the dimensions of knowledge management to the innovation of the national telecommunications enterprise Mobilis (Agency of El Oued), and this is according to the dimensions approved in the study model. ملخص: تهدف الدراسة لاختبار فعالية أبعاد إدارة المعرفة التسويقية في تحسين الابتكار التسويقي، ثم تبيان أثر تبني إدارة المعرفة التسويقية على تعزيز الابتكار التسويقي للشركة الوطنية للاتصالات موبيليس، أجريت الدراسة بالاعتماد على أسلوبين متكاملين الأول وثائقي (وصفي) بالإطلاع على بعض الأدبيات لتوضيح الخلفية النظرية، أما الأسلوب الثاني مسحي (تحليلي) بدراسة استكشافية من خلال استخدام الاستبيان، إذ تم توزيع 100 استمارة على موظفي المؤسسة وتم استرجاع 85 قابلة للدراسة، باستخدام الحزمة الإحصائية (SPSS. V19) وأدوات إحصائية وصفية، ومن بين النتائج المتوصل إليها هو أن مستوى الشركة متوسط فيما يخص تطبيق أبعاد إدارة المعرفة التسويقية، وهناك اثر ذو دلالة إحصائية لتطبيق أبعاد إدارة المعرفة على الابتكار للشركة الوطنية للاتصالات موبيليس (الوادي) وهذا حسب الأبعاد المعتمدة في نموذج الدراسة.

Keywords

marketing knowledge ; marketing knowledge management ; innovation ; marketing innovation