مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الإجتماعية
Volume 4, Numéro 8, Pages 281-300
2012-06-30

واقع الروح المعنوية لدى أساتذة الجامعة الجزائرية " دراسة ميدانية "

الكاتب : رريب الله محمد .

الملخص

ملخص تهدف هذه الد ا رسة إلى تحديد مستوى الروح المعنوية لدى أعضاء هيئة التدريس في الجامعات الج ا زئرية، و معرفة ما إذا كان هناك فروق ذات دلالة إحصائية بينهم ، وتكونت عينة ( الد ا رسة الأساسية من ( 320 ) عضو هيئة التدريس ، منهم ( 130 ) من جامعة الج ا زئر ، و( 69 ( من جامعة وه ا رن ، و( 121 ) من جامعة قسنطينة ، من المجتمع الأصلي البالغ ( 1476 عضوا، ومن اجل تحقيق أهداف الد ا رسة تم استخدام الاستبيان كأداة لجمع المعلومات اللازمة لمعرفة مستوى الروح المعنوية لدى اعضاء هيئة التدريس، و توصلت هذه الد ا رسة إلى إن مستوى الروح المعنوية لدى أعضاء هيئة التدريس في الجامعات الج ا زئرية بشكل عام مستوى متوسط و بنسبة ( 66.56 %). كما انه توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الجامعات الج ا زئرية الثلاث (وه ا رن ، الج ا زئر، قسنطينة) تعزى لمتغير الروح المعنوية لدى أعضاء هيئة التدريس ولصالح جامعة وه ا رن. Abstract: The aim of this study is to define the level of the, moral concerning the teaching staff members of Algerian universities. We have also to know about differences in surveys concerning this moral. The sample of education is composed of (320) teachers, among whom (130) from the university of Algiers, and (69) from the university of Oran, and (121) from the university of Constantine, from the original population which reaches (1476) member. In order to achieve the aims of the present study, a questionnaire is used to gather information necessary to know the level of of the, moral among teaching staff members. This study has shown that The level of the moral for the teaching staff members at the Algerian universities is general medium with a percentage of (66, 56%)..in addition, it has been proved There are statistically significant differences among the three Algerian universities (Algeria, Oran, Constantine) and which is attributed to the moral variable for the University of Oran..

الكلمات المفتاحية

الروح المعنوية - أساتذة الجامعة الجزائرية - دراسة ميدانية