مجلة اقتصاديات شمال افريقيا
Volume 18, Numéro 3, Pages 351-374
2022-11-11

إدارة التغيير وأثرها على أداء العاملين بالمديرية الجهوية للجمارك بالشلف

الكاتب : الحاج نعاس خديجة .

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى تحديد أثر إدارة التغيير بأبعادها (التغيير في الهيكل التنظيمي، التغيير في تسيير الأفراد والتغيير في التكنولوجيا) على أداء العاملين في مديرية الجمارك، وأهميتها في تحسين الخدمة العمومية، وترقية المرفق العام الجمركي، ومن خلال الدراسة التحليلية للاستبيان الموزع على عينة مكونة من (185) موظفا على مستوى المديرية الجهوية للجمارك بالشلف، توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها وجود أثر ذو دلالة إحصائية لإدارة التغيير بأبعادها (التغيير في الهيكل التنظيمي، التغيير في التكنولوجيا، التغيير تسيير الأفراد) على أداء العاملين بالمديرية الجهوية للجمارك بالشلف، وذلك من وجهة نظر عينة الدراسة، وإن أبعاد إدارة التغيير في هذه الدراسة فسرت ما نسبته 0.570 من تباين المتغير التابع (أداء العاملين)، وهذا ما يكون له تأثير ايجابي على تطوير الأداء بالرغم من المعيقات العديدة التي تحول دون تحقيق هذا المسعى، وقدمت الدراسة عددا من التوصيات أهمها توفير المتطلبات القانونية، الاجتماعية، السياسية والاقتصادية التي من شأنها أن تعزز نجاح عملية التغيير. الكلمات المفتاحية: إدارة التغيير، قياس الأداء. Abstract: This study aims to determine the impact of management change with its dimensions (change in organizational structure, change in the management of individuals and change in technology) on the performance of customs directorate workers, its importance in improving the public service, upgrading the customs public facility, and through the analytical study of the distributed questionnaire to a sample of (185) employees at the level of The Regional Directorate of Customs in Chlef, we arrived to a set of results, the most important one was the existence of a statistically significant impact on the change of management in with its dimensions (change in organizational structure, change in technology, change in the management of individuals) on the performance of employees of the Regional Directorate of Customs in Chlef from the point of view of the sample of the study, also that the dimensions of the change of management in this study explained 0.570 of the variable variation (workers performance), this has a positive impact on the development of performance despite of the various obstacles to achieving this endeavour. The study presents a number of recommendations, the most important of which is to provide legal, social, political and economic requirements that would enhance the success of the process of change. Key words: Change management, Performance measurement.

الكلمات المفتاحية

إدارة التغيير ; قياس الاداء