مجلة السراج في التربية وقضايا المجتمع
Volume 6, Numéro 3, Pages 29-47
2022-09-20

التنمية المهنية الالكترونية بمؤسسات التعليم العالي السودانية (المستقبل والتحديات) (دراسة ميدانية لأعضاء هيئة التدريس بكلية التربية، جامعة البُطانة، السودان 2021م) Reality Of Electronic Professionalism In Sudanese Universities (a Field Study For The Teaching Staff Members – Faculty Of Education Butana University – Sudan 2021)

الكاتب : الصديق الصديق عبد الصادق البدوي بله . بشير بشير محمد عبد الرحمن سعيد .

الملخص

ملخص: هدفت الدراسة إلى الكشف عن المستقبل والتحديات للتنمية المهنية الالكترونية في مؤسسات التعليم العالي السودانية؛ تم إجراء الدّراسة في العام الجامعي 2020/2021م بكلية التربية بجامعة البُطانة بالسودان، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، من خلال استخدام الاستبانة أداةً للدراسة، تكونت عينة الدراسة من عدد (45) عضواً من أعضاء هيئة التدريس، ولمعالجة البيانات إحصائيّاً تم استخدام برنامج الحزم الإحصائيّة للعّلوم الاجتماعيّة (SPSS)،ومن النتائج التي توصلت إليها الدراسة: تحققت أهمية التنمية المهنية الالكترونية بوسط حسابي 4.26 وبدرجة تقديرية كبيرة جداً، وتحققت مزايا التنمية المهنية الالكترونية لدى المفحوصين بوسط حسابي 4.00 وبدرجة تقديرية كبيرة، وتحققت معوقات التنمية المهنية الالكترونية لدى المفحوصين بوسط حسابي4.11 وبدرجة كبيرة، توجد فروق ذات دلالة إحصائية في متوسط درجات المفحوصين في أهمية التنمية المهنية الالكترونية تعزى للنوع لصالح الإناث، كما توجد فروق تعزى للمؤهل العلمي لصالح مؤهل الماجستير، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في متوسط درجات المفحوصين في أهمية التنمية المهنية الالكترونية تعزى للخبرة العملية. Abstract: The Study aimed to reveal the future and challenges of electronic professional development in Sudanese higher education. The study was conducted in the academic year 2020 – 2021 at the faculty of education – Butana University – Sudan. To achieve the objective of the study, the descriptive analytical method was used through the use of a questionnaire as a tool for the study. The study sample consisted of 45 members of the teaching staff. For statistical data processing the statistical packages for social science program (SPSS) was used. From the results of the study: The importance of electronic professional development has been achieved by an arithmetic mean of 4.26 with a very degree of a appreciation and the advantages of electronic development for those who were examined were achieved by an arithmetic mean of 4.00 with a large degree of appreciation and the obstacles of electronic development for those who were examined were achieved by an arithmetic mean of 4.11 with a large degree. There are statistically significant differences in the average scores of those were examined in the importance of electronic professional development due to the gender in favor of females. Also there are statistically significant differences due to the academic, qualification in favor of a master's degree. There are no statistically significant differences in the average scores of the examinees in the importance of electronic development due to the practical experience.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحيّة: التدريب، التّعليم العالي، الكفايات المهنيّة الالكترونية، المُعلّم الرّقميّ. ; Keywords: Training – higher education electronic professional – competencies – digital instructor.