اللسانيات والترجمة
Volume 2, Numéro 3, Pages 324-342
2022-10-18

-التعليم الإلكتروني في زمن الكورونا -واقع التجربة الجزائرية وآفاقها

الكاتب : زحاف بسمة .

الملخص

الملخص: يهدف هذا البحث إلى فحص وتقييم المنظومة التعليمية الجزائرية في ظل انتشار جائحة كورونا وتعليق الدراسة عبر الوطن كإجراءٍ احترازي؛ ليُستعاضَ عن التعليم التقليدي بتفعيل "التعليم الإلكتروني". ولبلوغ ذلك لابدّ من الإجابة عن إشكالية أساسية مفادها؛ ماهي وسائل وآليات التعليم الإلكتروني في الجزائر؟ وما تداعيات اعتماد هذا النمط من التعليم على مستوى المتعلمين في جميع المراحل التعليمية؟ وأخيرًا كيف يُمكن أن نُقيِّم التجربة الجزائرية في هذا المجال؟ من أجل ذلك تمّ التمهيد للموضوع ببيان الفرق بين "التعليم عن بعد" و"التعليم الإلكتروني"، وتوضيح الحاجة العالمية الملحة إلى نمط بديل للتعليم في ظل الكورونا، ثمَّ استقراء إجراءات الجزائر لمواصلة التعليم زمنَ الجائحة ورصد مقومات إنشاء منظومة "التعليم البديل" في بلادنا وإمكانات النجاح في محاولة للوصول إلى حكمٍ تقييمي لهذه التجربة الفتية، مُزاوِجين بين المنهجيْن الوصفي تارةً ومنهج النقد تارةً أخرى مع تحديد أهم النتائج التي كشفت عنها رحلة المعالجة. Abstract: This research aims at examining and evaluating Algeria's educational system in view of the spread of the coronavirus pandemic and suspending education across the country as a precautionary measure; To replace traditional education with "e-learning" activation. To that end, a fundamental problem must be answered; What are Algeria's e-learning tools and mechanisms? What are the implications of adopting this type of education at the learner level at all levels of education? Finally, how can we assess Algeria's experience in this area? For that reason, the topic was set to show the difference between "Distance education" and "e-education", illustrating the urgent global need for an alternative pattern of education under the corona virus, then extrapolating Algeria's actions to continue education in time of the pandemic and monitoring the viability of the establishment of a system "Alternative education" in our country and the possibilities of success in trying to reach an evaluation judgment of this young experience, combining the two prescribing methodologies with the critical approach again, while identifying the most important results revealed by the treatment journey.

الكلمات المفتاحية

التعليم الإلكتروني ; كورونا ; الجزائر ; التعليم عن بعد ; الأنترنت ; E-learning ; Corona ; Algeria ; Distance learning ; Internet