مجلة اقتصاديات الاعمال والتجارة
Volume 7, Numéro 2, Pages 259-268
2022-09-30

The Customers Unloyalty Factors In The Algerian Mobile Telephony Market

Authors : Benomier Yacine . Sekhri Amar .

Abstract

In a market known by a wild competition, the analysis of the loyalty concept becomes increasingly difficult, caused by the increased number of the promotional actions influencing the customers behavior in the Algerian mobile telephony market. This research is aims to analyze the unloyalty factors by analyzing the profile of a multi-owner through the identification of the most reasons of this behavior. To answer all these interrogations, a survey was carried out near 2000 customers representing the three operators: Djezzy; Mobilis and Ooredoo. The examination of the different responses leads us to confirm that the behavior of unloyalty is becoming a rule in this market resulting from the weakness of the change barriers between operators and the fierce competition multiplying the number of free sales promotional offers. ملخص: في سوق عرفت بشدة المنافسة، أصبح من الصعب على نحو متزايد تحليل مفهوم الولاء ، وخاصة في أعقاب زيادة عدد الحملات الترويجية التي تؤثر على زبائن المتعاملين الثلاث لخدمات الهاتف المحمول في الجزائر. يركز هذا البحث على تحليل سلوك ولاء الزبائن ، اللاولاء أو تعددية التملك من شرائح الهاتف النقال للمستهلك الجزائري في ظل تلاشي أو انعدام تكاليف التغيير مابين المتعاملين في هذه السوق. ثم سنحاول تحديد معايير الرضا و فهم أفضل السياسات الهادفة لتوقع مثل هذا السلوك. للإجابة على كل هذه الأسئلة، أجريت دراسة استقصائية على 2000 مستهلك يمثلون كافة المتعاملين : جازي؛ موبيليس وأوريدو. بعد تمحيص كافة الاستبيانات التي تم جمعها، خلصنا إلى أن سلوك اللاولاء أو تعددية الوفاء يعد ثقافة إستهلاكية إنتهازية تجذرت في سوق الهاتف النقال جراء ضعف الحواجز أو انعدام تكاليف التغيير ما بين المتعاملين أو بمفهوم آخرتملك عدة شرائح لمختلف المتعاملين وهذا للظفر بالعروض الترويجية المجانية المتزايدة في السوق. الكلمات المفتاحية: ولاء الزبائن ، اللاولاء ، تععد التملك ، ترويج المبيعات ، الهاتف النقال

Keywords

loyalty ; unloyalty ; multi-possession ; sales promotion ; telephony mobile