Aleph
Volume 9, Numéro 4, Pages 185-201
2022-10-14

The Usage Of Ai Applications In Corporate Communication Of Algerian Public Institutions: The Directorate-general Of Algeria Telecommunication As Case Of Study

Authors : Belkassi Karim . Ouchene Djamila . Zaaf Khaled .

Abstract

This study aims to seek after the using of AI applications in corporate communication by Algerian public institutions such as the Directorate-General of Algerian Telecommunications, which is our case of study. Before applying the empirical study, we have determined the meaning of IA applications and their functions and usefulness in the performance and management of organisations and companies especially in the field of corporate communication. Then we have tried to apply the theoretical aspect in our practical area by focusing on two element, which are the Previous Knowledge for executive employees about AI, then the impact of AI on corporate communication according to informants. At the end, we reached the result that the adoption of IA applications by Algerian telecom still has a significant delay. تهدف هذه الدراسة إلى البحث عن استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي في اتصال الهيئة (المؤسساتي) من قبل المؤسسات العامة الجزائرية مثل المديرية العامة لاتصالات الجزائر، وهي حالة دراستنا. فقبل الدراسة الميدانية، حددنا معنى تطبيقات الذكاء الاصطناعي وأهم وظائفها وفوائدها في أداء وتسيير المنظمات والشركات خاصة في مجال اتصال الهيئة/ المؤسساتي. ثم نحاول تطبيق هذا الجانب النظري في نطاق دراستنا الميدانية من خلال التركيز على عنصرين ألا وهما المعرفة السابقة للموظفين التنفيذيين حول الذكاء الاصطناعي، ثم تأثير الذكاء الاصطناعي على اتصال الهيئة/ المؤسساتي وفقًا للمبحوثين. في النهاية، توصلنا إلى أن اعتماد تطبيقات الذكاء الاصطناعي من قبل شركة الاتصالات الجزائر لا يزال يعرف تأخيرًا ملحوظا.

Keywords

AI applications – Corporate communication – management - Algerian Telecommunications