مجلة البحوث الاقتصادية المتقدمة
Volume 7, Numéro 2, Pages 184-199
2022-09-30

دور الشبكة الاجتماعية في تعزيز النية المقاولاتية ،the Role Of The Social Network In Promoting Entrepreneurial Intent

الكاتب : هنداوي محفوظ . خماخم رمضان .

الملخص

تهدف هذه الدراسة الى ابراز دور الشبكة الاجتماعية (SN) في تعزيز النية المقاولاتية لدى طلاب الجامعات الجزائرية. أين تم تصميم نموذج البحث، استنادا الى نموذج نظرية السلوك المخطط لـــ Ajzen (1991) ونموذج السلوك ما بينٌ الأشخاص لـ Triandis (1977). اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي في تحديد المفاهيم والإطار النظري لمتغيرات البحث، والمنهج التحليلي في تحليل البيانات التي تم رصدها عن طريق 1128 استبانة، ذلك بإستخدام برنامج SPP26 والنمذجة الهيكلية AMOS24. تؤكد نتائج الدراسة على الدور الإيجابي والمباشر للشبكة الاجتماعية (العائلة والعلاقات الشخصية) في تعزيز النية المقاولاتية لدى الطلاب. هذه النتائج الرائعة لها آثار علمية وأكاديمية كبيرة لواضعي سياسات حماية الطفولة والأمومة والتعليم المقاولاتي في كل طور. مثل كيفية وضع برامج تعليمية وتثقيفية تزيد من الشغف المقاولاتي، ذلك باستغلال كل وسائل الإعلام. This study aims to highlight the role of the social network (SN) in promoting the entrepreneurial intention of Algerian university students. Where is the research model designed, based on Ajzen's (1991) planned behavior theory model and Triandis's (1977) interpersonal behavior model. The study relied on the descriptive approach in defining the concepts and the theoretical framework for the research variables, and the analytical approach in analyzing the data that were monitored by 1128 questionnaires, using the SPP26 program and AMOS24 structural modeling. The results of the study confirm the positive and direct role of the social network (family and personal relationships) in enhancing students' entrepreneurial intention. These remarkable findings have significant scientific and academic implications for policy makers of child and maternal protection and entrepreneurial education at every stage. Such as how to develop educational and educational programs that increase entrepreneurial passion, by making use of all media.

الكلمات المفتاحية

الشبكة الاجتماعية ; العائلة ; العلاقات الشخصية ; النية المقاولاتية ; المقاولاتية ; Social network ; family ; personal relationships ; entrepreneurial intent ; entrepreneurship