المجلة الجزائرية للأبحاث والدراسات
Volume 5, Numéro 4, Pages 166-179
2022-10-13

استخدام الأساتذة الجامعيين لمواقع التواصل الاجتماعي كأداة للتعليم عن بعد -دراسة ميدانية بجامعة تبسة- University Professors Use Social Networking Sites As A Tool For Distance Learning - Field Study At Tebessa University-

الكاتب : صوالحية غنية . فارس هناء .

الملخص

هدفت الدراسة إلى التعرف على مدى استخدام الأساتذة الجامعيين لمواقع التواصل الاجتماعي كأداة للتعليم عن بعد للطلبة، ومعرفة المعوقات التي تحد من استخدامهم، اعتمدت الدراسة المنهج المسحي، واستمارة الاستبيان كأداة، وطبقت على عينة قوامها 33 مفردة من أساتذة جامعة تبسة. تمثلت أهم النتائج في أن هناك إقبال منخفض من طرف الأساتذة على استخدام مواقع التواصل الاجتماعي كأداة للتعليم عن بعد، ووجود معوقات تحد من استخدامهم أهمها، اعتبار النقاشات الدائرة عبرها مضيعة للوقت، عدم تكافؤ الفرص بين الطلبة في امتلاك الوسائط الإلكترونية، فقدان الأمانة العلمية، فقدان العامل الإنساني في التعليم، الشك في وسائل التقييم. الكلمات المفتاحية: الاستخدام، الأساتذة الجامعيين، مواقع التواصل الاجتماعي، التعليم عن بعد، جامعة تبسة. Abstract: The study aimed to identify the extent to which university professors use social Networking sites as a tool for distance learning for students, and to identify the obstacles that limit their use, the study adopted the survey curriculum, and the questionnaire as a tool, and applied to a sample of 33 individual professors of The Besa University. The most important results were that there is a low demand on the part of teachers to use social Networking sites as a tool for distance learning, and the existence of obstacles to their use, the most important of which is the consideration of the discussions through which the discussions are considered a waste of time, unequal opportunities among students in the possession of electronic media, loss of scientific honesty, loss of human factor in education, doubt in the means of evaluation. Keywords: Use, University Professors, Social Networking Sites, Distance Education, Tebessa University.

الكلمات المفتاحية

الاستخدام ; الأساتذة الجامعيين ; م ; اقع الت ; اصل الاجتماعي ; التعليم عن بعد ; جامعة تبسة