التكامل الاقتصادي
Volume 10, Numéro 3, Pages 521-534
2022-09-30

إدارة صورة المؤسسة في ظل الأزمات- دراسة حالة هنكل الجزائر خلال أزمة كورونا- Image Enterprise Management During Crises A Case Study Of Henkel Algeria During The Coronavirus Crisis

الكاتب : سعادي الخنساء . طارق زينب .

الملخص

لخص: شهدت بيئة الأعمال مع بداية العقد الثاني من القرن 21 حالة غير مسبوقة، تمثلت في أزمة كورونا التي أدخلت العالم في حالة معقدة من عدم التأكد ولا استقرار والتغير السريع والخطير الذي طال كل متغيرات البيئة، حيث أثرت سلبيا على كثير من القطاعات وشكلت تهديدا للعديد من الصناعات؛ وبالمقابل شكلت فرص سانحة لمؤسسات أخرى كتلك التي تعمل في مجال مواد التنظيف التي تمكنت من تحقق عوائد معتبرة؛ والى جانب تحقيق الربح وتحسين تموضعها السوقي إلى تمكنت من تعزيز صورتها لدى الجمهور، ومثال مؤسسة (Henkel) الألمانية التي تنشط في السوق الجزائرية؛ مركزين على علامة براف والتي من خلالها استطاعت المؤسسة تدعيم صورتها مستفيدة من الأزمة بتبني استراتيجية هجومية معتمدة على نقاط قوتها، تجسد ذلك في سياسة ترويجية فعالة وكل هذا بالاستعانة بتحليل SWOT. Abstract : The business environment witnessed an unprecedented situation at the beginning of the second decade of the 21st century, exemplified by the Corona crisis, which brought the world into a complex state of uncertainty, instability and rapid and dangerous change that affected environmental variables, as it negatively affected many sectors and became a threat to many industries; On the other hand, opportunities were created for other sectors, especially cleaning materials, which enabled them to achieve significant revenues, and in addition to making a profit and improving their position in the market, they were able to enhance their image with the public, and the example of Henkel is the German company active in the Algerian market and the "Bref" brand The Foundation was able to enhance its image, benefiting from the crisis, trying to clarify how it interacted with the crisis and reflected on its image during the Corona Virus pandemic, using a SWOT analysis.

الكلمات المفتاحية

كلمات مفتاحية: إدارة صورة المؤسسة، أزمة كورونا، تحليل SWOT، Henkel الجزائر، منتوج Bref تصنيفات JEL : M19,M31,M39 ; Keywords: image Enterprise management, Coronavirus Crisis, SWOT Analysis, Henkel Algeria, BREF Brand. JEL Classification Cods :M19, M31, M39