مجلة قبس للدراسات الإنسانية والاجتماعية
Volume 6, Numéro 2, Pages 990-1020
2022-10-13

تنمية مهارة القراءة الناقدة في ضوء نظرية التلقي مرحلة التعليم الثانوي أنموذجا

الكاتب : عليك كايسة .

الملخص

تستهدف هذه الورقة البحثية الاستفادة من نظرية التلقي لسدّ بعض ثغرات تعليمية القراءة والنصوص الأدبية في مرحلة التعليم الثانوي، بنقل الاهتمام من التركيز على النّص إلى العناية بقارئ النص، وجعل تعليمية النّصوص في هذه المرحلة تستوعب إستراتيجية "التركيز على القارئ (المتعلّم)" وتتجاوز الاهتمام بتحليل النصوص الجمالية وتفكيك شفراتها اللغوية، إلى التركيز على فهم القارئ لتلك النصوص وإعادة إنتاجها، هنا تأتي أهمية إدراج مفهوم التلقي وأثره في تنمية قدرات المتعلم على تلقي النصوص الجمالية ونقدها، وجعله متعلّما مبدعا ومنتجا للمعنى، ذا سلطة على النص، مالكا القدرة على إعادة إنتاج ذلك النّص. Abstract : The purpose of this article is to use reception theory to address the shortcomings of the didactics of reading literary texts in the secondary school cycle, by focusing on the reader rather than the text, and the adoption of teaching strategies that rise to the level of these texts, and are appropriate to the specificities of the learner in this phase: To include in the didactics of texts in the secondary school cycle the strategy of "focus on the reader (learner)" and to go beyond the interest given to the analysis of aesthetic texts and the deciphering of their linguistic code, to focus more on the reader's understanding of these texts and their reproduction. This is where the importance of integrating the concept of reception and its effect on the development of the learner's abilities in both receiving and analysing aesthetic texts comes in, making him a creative and meaning-making learner, with authority over the text and the ability to reproduce it.

الكلمات المفتاحية

التعليمية ; المتعلم ; القراءة الناقدة ; النص ; ص الجمالية ; نظرية التلقي ; إنتاج المعنى