مجلة الحكمة للدراسات الفلسفية
Volume 10, Numéro 3, Pages 1963-1981
2022-10-08

New Media ... Types, Characteristics And Areas Of Use

Authors : Bachouchi Kenza .

Abstract

Information and communication technologies in their various branches have witnessed a great development in recent years, especially with regard to networking technologies, mainly represented in satellite technology, the Internet and smart phones. As a result of this tremendous development, a group of new media of all kinds has spread remarkably, to enter into all activities and sectors of economic, social, cultural and media . The diversity of areas of use of new media is the result of the diversity of patterns of public use of it and the goals and objectives that it wants to achieve from behind this use. In this research paper, we will try to present a scientific presentation of the most important types of new media, their fields of use, and the advantages they provided to the audience of their users, which is the most important link in the communicative process. شهدت تكنولوجيات الإعلام والاتصال بفروعها المختلفة تطوّراً كبيراً في السنوات الأخيرة ، خاصّة ما تعلّق بتكنولوجيات التشبيك و المتمثلة أساسا في تكنولوجيا الأقمار الصناعية والإنترنيت والهواتف الذكية . وكنتيجة لهذا التطور الهائل ، انتشرت مجموعة من الوسائط الجديدة على اختلاف أنواعها وبشكل لافت ، لتدخل في كل نشاطات وقطاعات الحياة الاقتصادية ، الاجتماعية ، الثقافية والإعلامية ، فتنوع مجالات استخدام الوسائط الجديدة هو نتيجة لتنوع أنماط استخدام الجمهور لها و غاياته وأهدافه التي يريد تحقيقها من وراء هذا الاستخدام . من خلال هذه الورقة البحثية سنحاول تقديم عرض علمي لأهم أنواع الوسائط الجديدة ومجالات استخدامها والمزايا التي قدمّتها لجمهور مستخدميها الذي يعتبر الحلقة الأهم في العملية الاتصالية .

Keywords

new media, user audience, networking technologies, information and communication technologies, virtual community . ; الوسائط الجديدة ، جمهور المستخدمين ، تكنولوجيات التشبيك ، تكنولوجيات الإعلام والاتصال ، المجتمع الافتراضي .