مجلة الحكمة للدراسات الفلسفية
Volume 10, Numéro 3, Pages 1465-1489
2022-10-08

صعوبات تعلم القراءة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية دراسة ميدانية بمدرسة يوسف دمارجي بمدينة مليانة ولاية عين الدفلى

الكاتب : أوليددران حنيفة . بداوي مسعودة .

الملخص

تهدف الدّراسة الحاليّة إلى تشخيص صعوبات تعلّم القراءة، و تحديد نسبة انتشارها لدى تلاميذ المرحلة الابتدائيّة بمدرسة يوسف دمارجي بمدينة مليانة ولاية عين الدفلى، وكذلك التعرف على الفروق بين الجنسين في نسبة انتشار صعوبات تعلّم القراءة، حيث تمّ اختبار عيّنة أوليّة من (30) تلميذ و تلميذة، و من خلال تطبيق مجموعة من الأدوات التشخيصيّة (اختبار الذكاء لرافن، و مقياس التقدير التشخيصي لصعوبات القراءة) تحصلنا على عيّنة نهائيّة و هي (23) تلميذ منهم (9) ذكور و (14) إناث، مختارين بطريقة قصديّة، و بعد عرض و تحليل، أظهرت النتائج وجود نسبة انتشار مرتفعة لصعوبات تعلّم القراءة تقدر بـ (34.84 %) من مجموع عيّنة الدراسة، و لا يوجد فروق بين الجنسين في نسبة انتشار صعوبات تعلّم القراءة. Abstract: The current study aims to diagnose reading difficulties and determine the extent of their prevalence among primary school students at Youssef El-Damerji Primary School in the city of Miliana, Ain Defla State. As well as identifying gender differences in the prevalence of reading difficulties where an initial sample of 30 male and female students was tested, and through the application of a set of diagnostic tools (Raven's intelligence test, And the Diagnostic Assessment Scale for Reading Difficulties (We obtained a final sample of (23) students, of whom (9) males and (14) females, were chosen in an intentional manner, and after presentation and analysis, the results showed a high prevalence of reading difficulties estimated at ( 34.84%) of the total study sample, and there are no gender differences in the prevalence of reading difficulties.

الكلمات المفتاحية

كلمات مفتاحية: صعوبات تعلّم القراءة، تلميذ المرحلة الابتدائيّة ; Keywords: reading difficulties, primary school students.