مجلة الحكمة للدراسات الفلسفية
Volume 10, Numéro 3, Pages 820-831
2022-10-08

المؤسسة التربوية ودورها في تنمية مجتمع المعرفة

الكاتب : بلالي عبد المالك . درويش توفيق .

الملخص

سنسلط الضوء على دور مؤسسات التنشئة الاجتماعية وعلى رأسها التربوية في اعداد مجتمع واعي من خلال تأهيله وتنميته معرفيا، خاصة والعالم يعيش العصر الرقمي بكل ما يعنيه من تطور تكنولوجي تعليمي ومعرفي سريع، حيث أصبحت المعلومة والمعرفة سمة ومقياسًا لمعنى القوة والتفوق في صياغة أنماط الحياة وتشكيل الذوق، وفي المقابل نعرج على مجتمعاتنا العربية وخاصة التربوية التي تعرف تأخرا ومازالت تعتاش من العصر التقليدي ولو جزئيا مقارنة بنظيراتها المتطورة، ساعية لتنمية مجتمع المعرفة، من خلال عقلنة التربية ومرونتها وجديتها لمسايرة التحولات السريعة في عالم العلم والمعرفة. We will highlight the role of the institutions of socialization, especially the educational, in preparing a conscious society through its rehabilitation and cognitive development, especially as the world lives in the digital age with all that it means of educational technological, and fast knowledge, where information and knowledge have become a feature and a measure of the meaning of strength and excellence in formulating lifestyles and shaping taste. On the other hand, we turn to our Arab societies, especially the educational ones, which know a delay and are still surviving from the to traditional era, compared to their developed counterparts, striving to develop the knowledge society, through the rationalization, flexibility and seriousness of education to keep pace with the rapid transformations in the world of science and knowledge

الكلمات المفتاحية

: Education, The school, Knowledge, development, the society. ; التربية، المدرسة، التنمية، المعرفة، المجتمع.