مجلة الحكمة للدراسات الفلسفية
Volume 10, Numéro 3, Pages 613-639
2022-10-08

الطرائق البيداغوجيــــــــــــــة النشيطة وجودة المناخ المدرسي

الكاتب : فشار فاطمة الزهراء .

الملخص

يقول ابن خلدون: "على قدر جودة التعلم وملكة المعلم يكون حذق المتعلم في الصناعة وحصول ملكته". من خلال هذا النص نؤكد أن الثورة التربوية و البيداغوجية التي يجب أن تحدث هي الثورة التي تضع المتعلم في قلب الاهتمام التربوي باحترام خصوصياته الطبيعية والنفسية والنمائية، ليتحقق التواصل الفعال معه، والحوار الأفقي الدائري الذي يشارك فيه كل الأطراف في التفاعل والتبادل. ولعل هذا لن يتأتى إلا باختيار أنجع الطرائق البيداغوجية النشيطة في التدريس. و فعلا خلصت هذه الورقة البحثية إلى أن هذه الطرائق وضعت المتعلم في فضاء يشجع على الاستقلالية الموجهة، وأخرجت أدوار المعلم من النمطية والتلقين إلى التعددية والانفتاح بتشكيلها لمناخ مدرسي عالي الجودة. Abstract: Ibn Khaldun says : "As far as the quality of leaming and the mastery of the teacher the skill of the leamer will be in industry and the attainment of his talent" Through this text, we affirm that the educational and pedagogical revolution that must occur is the revolution that puts the leamer at the center of educational interest by respecting his natural, psychological and developmental peculiarities, in ordr to communication with him, and the horizontal circular dialogue in wich all parties participate in interaction and exchange. Perhaps this will only come about by choosing the most effective and active pedagogical methods of teaching. Indeed, this research paper concluded that these methods placed the leamer in a space that encourages directed independence, and took the teacher ‘s roles out of stereotyping and indoctrination to pluralism and openness by forming a high-quality school climate.

الكلمات المفتاحية

الطرائق البيداغوجية، النشطة، المناخ المدرسي، الجودة