Revue Organisation et Travail
Volume 11, Numéro 3, Pages 209-231
2022-10-08
الكاتب : كبير مولود . طلحة أحمد . طلحة محمد .
يهدف هذا البحث إلى دراسة العلاقة بين الإنفاق السياحي والنمو الاقتصادي في الجزائر وبعض دول شمال إفريقيا عن طريق اختبار نموذج النمو الاقتصادي المكون من المتغيرات التالية: نصيب الفرد من الناتج الداخلي الخام، رأس المال المادي، رأس المال البشري والإنفاق السياحي، وهذا انطلاقا من معطيات البنك الدولي والمجلس العالمي للسفر والسياحة، وذلك خلال الفترة: 1995- 2018 باستعمال بيانات بانل وباستخدام 4 دول، حيث أن هذه الأخيرة تساير التطور الذي عرفته النمذجة القياسية باستخدام بيانات السلاسل الزمنية للمعطيات الطولية، وذلك لتوفرها على ميزة البعد المضاعف الزمني والفردي الذي تتمتع به معطياتها، والتي تجعل من السهل دراسة مجموعة من الأفراد في نموذج واحد، وإبراز الفوارق بينها وكذا الآثار الخصوصية غير المشاهدة، بالإضافة إلى إدخال متغيرات كلية أخرى مهمة في تفسير النمو الاقتصادي والإنفاق السياحي، واستخدام النماذج الديناميكية وطرق التقدير الحديثة التي لم تستخدم كثيرا في الدراسات السابقة والمهمة في تفسير العلاقة بين الإنفاق السياحي والنمو الاقتصادي في الجزائر وبعض دول شمال إفريقيا. وقد أظهرت نتائج الدراسة ما يلي: - تؤثر زيادة النفقات السياحية تأثيرا إيجابا على النمو الاقتصادي في الجزائر وبعض دول شمال إفريقيا؛ - تطور الإنفاق السياحي في الجزائر لم يكن بالقدر الكافي ولم يكن في المستوى المطلوب؛ - هناك هناك علاقة طويلة الأجل بين الإنفاق السياحي و النمو الاقتصادي في الجزائر وبعض دول شمال إفريقيا. Abstract This research aims to study the relationship between tourism spending and economic growth in Algeria and some North African countries by testing an economic growth model consisting of the following variables: per capita gross domestic product, physical capital, human capital and tourism spending, and this is based on The data of the World Bank and the World Travel and Tourism Council, during the period: 1995-2018 using Panel data and using 4 countries, as the latter is in line with the development defined by standard modeling using time series data for longitudinal data, due to its availability on the advantage of the time and individual multiplier dimension that it has Its data, which make it easy to study a group of individuals in one model, highlighting the differences between them, as well as the unseen specific effects, in addition to introducing other important macro variables in explaining economic growth and tourism spending, and using dynamic models and modern estimation methods that were not used much in previous studies. The task is to explain the relationship between tourism spending and economic growth in Algeria and some North African countries. The results of the study showed the following: - The increase in tourism expenditures has a positive impact on economic growth in Algeria and some North African countries. - The development of tourism spending in Algeria was not sufficient and was not at the required level. - There is a long-term relationship between tourism spending and economic growth in Algeria and some North African countries.
السياحة، الإنفاق السياحي، النمو الاقتصادي، النمذجة القياسية، معطيات بانل، النماذج الديناميكية.
بن سعدة عبدالحليم
.
كبير مولود
.
ص 309-328.
كبير مولود
.
قشام إسماعيل
.
بن العايب عبد العزيز
.
ص 109-128.
بن سعدة عبدالحليم
.
كبير مولود
.
بن سعدة بلول
.
ص 208-223.
طلحة بوخاتم
.
كبير مولود
.
صوار يوسف
.
ص 489-505.
طلحة بوخاتم
.
طيبي نادية
.
هواري نور الدين
.
هيشر أحمد التجاني
.
ص 54-70.