Revue Organisation et Travail
Volume 11, Numéro 3, Pages 190-208
2022-10-08

أثر المزيج التسويقي للخدمات البنكية على الميزة التنافسية: دراسة حالة وكالة القرض الشعبي الجزائري مغنية

الكاتب : تربش محمد . بوجرفة بناصر . مومني عبد القادر .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى إبراز أثر المزيج التسويقي للخدمات البنكية في تحقيق الميزة التنافسية للبنوك الجزائرية، من خلال ابراز دور عناصر المزيج التسويقي (الخدمات البنكية، السعر، المكان، الترويج، المدلول المادي، أداء العاملين، العمليات البنكية) التي تمثل أهم العوامل المؤثرة في تحقيقها، وبغرض توضيح ذلك ثم اسقاط الدراسة على عينة من 40 عميل لبنك القرض الشعبي الجزائري وكالة مغنية. توصلت الدراسة إلى وجود أثر للمزيج التسويقي البنكي على الميزة التنافسية للبنك، وكانت أكبر أهمية للتسعير وأداء العاملين. This study aims to highlight the impact of banking services' marketing mix on achieving the competitive advantage of Algerian banks, by highlighting the role of the marketing mix elements (banking services, price, place, promotion, material significance, employee performance, banking operations), which represent the most important factors that affect the achieving of competitive advantage. In order to clarify this, the study was then distributed to a sample consisting of 40 clients of the Popular Credit Bank of Algeria in the Maghnia Agency. The study concluded that there is an actual impact of the banking marketing mix on the competitive advantage of the bank, where the importance focused on the factors of pricing and the performance of employees.

الكلمات المفتاحية

التسويق البنكي ; المزيج التسويقي البنكي ; الخدمات البنكية ; الميزة التنافسية