المجلة الجزائرية للمخطوطات
Volume 18, Numéro 2, Pages 113-131
2022-10-08

قراءة أركون الحداثية لإتقان السيوطي

الكاتب : أوسالم محمد نذير .

الملخص

محمد أركون صنع لنفسه منطلقات ،وانتهج مجموعة من المناهج الغربية التي يعتقد أنها صالحة مع كل النصوص الدينية ،سواء السماوية أو التراثية مما خطّته يد علماء الحضارة الإسلامية ،وهو في كثير من آرائه يصدر من معين الاستشراق ، ويستند في نقد التراث الإسلامي إلى ما ترجمه المستشرقون ،وذلك ما سيُفقده دقة المعلومة ، ويذهب عنه الصورة الحقيقية للذي يرمي إليه صاحب الكتاب المترجم . ومن عجيب ما يجنح إليه أركون ترجيحه لآراء المستشرقين في مجالات لا يمكنهم أن يجاروا فيها علماء الإسلام كأمثال الإمام السيوطي ،خاصة في مجال التفسير وعلوم القرآن ،كما انتقد ترتيبه لبعض أنواع علوم القرآن ،وتعرض لبعض المعارف الدّقيقة التي اعتبرها حشوا في كتاب الاتقان ،وماهي بالحشو ،بل ساء فهمه لها ولم يتبصر ، ولعل ذلك بسبب الترجمة الخاطئة لبعض المصطلحات البلاغية . Muhammad Arkoun made for himself a starting point, and he followed a set of Western approaches that he believes are valid with all religious texts, whether heavenly or heritage, drawn by the scholars of Islamic civilization, and in many of his opinions he comes from a particular orientalist, and is based in criticism of Islamic heritage on what orientalists have translated This will make the information accurate, and the true image of what the author of the translated book is aiming for. One of the strange things that Arkoun tends to tend to is his preference for the views of Orientalists in areas in which they cannot compete with Islamic scholars such as Imam Al-Suyuti, especially in the field of interpretation and the sciences of the Qur’an. Rather, he misunderstood it and did not perceive it, perhaps because of the wrong translation of some rhetorical term .

الكلمات المفتاحية

علوم القرآن ،البلاغة ، النحو ،المناهج الحداثية ،الاستشراق ; The sciences of the Qur’an, rhetoric, grammar, modernist methods, orientalism