مجلة العلوم الإسلامية والحضارة
Volume 7, Numéro 3, Pages 229-254
2022-10-01

ازدواجية الخطاب الإعلامي الغربي تجاه ظاهرة الإساءة للمقدسات الإسلامية -تحقيق الإشباع النفسي للخصم وإعادة تسويق الإسلاموفوبيا- Media Discourse On The Phenomenon Of Insulting Islamic Sanctities Achieving Psychological Gratification Of The Opponent And Re-marketing Islamophobia

الكاتب : مدور ليلى . بوته نوال .

الملخص

في سبيل المتابعة التاريخية لظاهرة الإساءة لمقدسات الدين الإسلامي من طرف الغرب، وفي سبيل تأطير هذه الإساءة ظهر الإعلام الذي تبنى منظومة هجومية معنوية ناعمة تستهدف الدين الإسلامي في عقر دارها، بتبني مضامين ونماذج وتصورات جديدة في مسار تكنولوجي حاضن لها، سمح هذا الأخير لوسائل الإعلام الغربي بالتقوت من تتبع تفاصيل الدين الإسلامي لتحويره، في دوائر إعلامية اكتسبت من فحوى هذه الإساءة نضالا مشروعا خاضعا لسطوة الخطاب المدجج بالأسلحة الناعمة، وفي فضاء مزدحم بالازدواجية والتناقضات، مهيأ مسبقا – تاريخيا، دينيا، نفسيا- لتطويع نفس الخصم، وإحداث اضطراب في الذهن، وتوليد تناقض في المشاعر، والحيرة والتردد وتخاذل من الداخل، مسوقا لحملات الإساءة في صور وأشكال منحوتة لا يستوعبها إلا تركيب اصطلاحي مدروس أيديولوجيا يتمثل في الإسلاموفوبيا. إن هذا الحديث دفعنا كباحثتين مهتمتين بالموضوع بتقديم مداخلة تركز على ازدواجية الخطاب الإعلامي الغربي تجاه ظاهرة الإساءة للمقدسات الإسلامية – تحقيق الإشباع النفسي للخصم وإعادة تسويق الإسلاموفوبيا. For the sake of historical follow-up of the phenomenon of insulting the sanctities of the Islamic religion on the part of the West, and in order to frame this abuse, the media appeared that adopted a soft moral offensive system targeting the Islamic religion in its backyard, By adopting new contents, models and perceptions in a technological path that incubates them, the latter has allowed the Western media to be reluctant to follow the details of the Islamic religion in order to alter it, in media circles that acquired from the content of this abuse a legitimate struggle subject to the power of a discourse armed with soft weapons, and in a space crowded with duality and contradictions, prepared in advance. - Historically, religiously, psychologically - to subdue the same opponent, cause disturbance in the mind, generate contradictions in feelings, confusion, indecision and lethargy from within, marketing offensive campaigns in sculpted images and forms that only an ideologically studied and idiomatic combination of Islamophobia can absorb.This hadith prompted us, as two researchers interested in the subject, to present an intervention focusing on the duplication of Western media discourse towards the phenomenon of insulting Islamic sanctities- achieving psychological satisfaction of the opponent and re-marketing Islamophobia

الكلمات المفتاحية

ازدواجية الخطاب الإعلامي الغربي ; الإساءة للمقدسات الإسلامية; تحقيق الإشباع النفسي للخصم; إعادة تسويق الإسلاموفوبيا. ; duplication of Western media discourse, insulting Islamic sanctities, achieving psychological satisfaction of opponents, re-marketing Islamophobia.