مجلة الجامع في الدراسات النفسية والعلوم التربوية
Volume 7, Numéro 2, Pages 940-960
2022-09-29

أثر إستخدام إستراتيجيات التعلم النشط على مستوى دافعية الإنجاز الأكاديمي والتحصيل الدراسي

الكاتب : كعباش خالد . ناضر عبد القادر .

الملخص

هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر إستخدام إستراتيجيات التعلم النشط على مستوى دافعية الإنجاز الأكاديمي والتحصيل الدراسي لتلاميذ السنة الثانية من التعليم المتوسط بمتوسطة الهاني بلهادي بمدينة مسعد (الجزائر)، ولتحقيق أهداف الدراسة قمنا بتطبيق أدوات الدراسة والتي تمثلت في إختبار التحصيل الأكاديمي في العلوم الطبيعية يتكون من (20) فقرة في وحدة الوسط الحي، ودليل متكامل لإستخدام إستراتيجيات التعلم النشط،ومقياس دافعية الإنجاز الأكاديمي. وتم إختيار عينة عشوائية منتظمة من تلاميذ السنة الثانية متوسط مكونة من (40) تلميذا، واستخدمنا المنهج التجريبي وقد إخترنا التصميم التجريبي القائم على مجموعتين وقسمت عينة الدراسة على مجموعتين (تجريبية وضابطة)، دُرست المجموعة التجريبية التي تكونت من (20) تلميذا بإستخدام إستراتيجيات التعلم النشط، وبلغ عدد المجموعة الضابطة (20) تلميذا والتي دُرست بالطريقة العادية، وتمت المعالجة الإحصائية بإستخدام الأساليب الإحصائية (SPSS V26). وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن هناك أثر لإستخدام إستراتيجيات التعلم النشط على مستوى دافعية الإنجاز الأكاديمي والتحصيل الدراسي. Abstract: The aim of the study was to identify the impact of the use of active learning strategies at the level of motivation for academic achievement and academic achievement of the students of the second year of intermediate education at the intermediate level of the Hani Balhadi in the city of Mesaad (Algeria). To achieve the objectives of the study, we have applied the study tools, which are the academic achievement test in the natural sciences, consisting of (20) paragraphs in the unit of the living center, an integrated guide for the use of active learning strategies, and a measurement of the motivation of academic achievement, and a measure of academic achievement motivation. A regular random sample of the second year students, an average of (40) students, was chosen. We used the experimental method, and we chose the experimental design based on two groups, and the study sample was divided into two groups (experimental and control). The experimental group, which consisted of (20) students, was studied using active learning strategies, and the control group consisted of (20) students, which were taught in the normal way, and the statistical treatment was carried out using statistical methods (SPSS V26). The results of the study concluded that there is an effect of using active learning strategies on the level of academic achievement motivation and academic

الكلمات المفتاحية

التعلم النشط –دافعية الإنجاز- التحصيل الدراسي.

إستراتيجيات التعلم النشط ودورها في تفعيل العملية التعليمية

دمان دبيح نور الهدى .  بوالقمح محمد .  حيواني صباح . 
ص 915-938.