مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الإجتماعية
Volume 14, Numéro 3, Pages 83-94
2022-09-30

دور العلاقات العامة في تحسين سمعة المؤسسة الرياضية

الكاتب : قطاب محمد .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى إبراز دور العلاقات العامة في تحسين سمعة المؤسسة الرياضية باعتبار أن العلاقات العامة تقوم على تحقيق المصلحة المشتركة بين المؤسسة الرياضية و الجماهير المتصلة بها لأجل تدعيم وتحسين سمعتها ، واعتمد الباحث المنهج الوصفي الذي بلائم طبيعة الدراسة حيث أجريت هذه الدراسة على عينة عشوائية من الجمهور الخارجي للمركب الرياضي بالشلف ،و البالغ عددهم 60 فرد وقد تم تطبيق أداة الدراسة الاستبانة لجمع البيانات والمعلومات ، اعتمد الباحث على الأساليب الإحصائية مناسبة لمعالجة البيانات ، منها المتوسط الحسابي و الانحراف المعياري و كاف تربيع . وقد وتوصلت الدراسة إلى عديد من نتائج من أهمها أن للعلاقات العامة دورا في كسب ثقة اعتمد الباحث على الأساليب الإحصائية مناسبة لمعالجة ا الجمهور الخارجي من خلال الإسهام في ترسيخ سمعة المركب الرياضي في ذهن الجمهور. abstarct this study aims to highlight the role of public relations in improving the reputation of the sports establishment, as public relations are based on achieving the common interest between the sports institution and the related audiences in order to strengthen and improve its reputation ,The researcher adopted the descriptive approach that fits the nature of the study, as this study was conducted on a random sample from the external audience of the sports complex in Chlef ,The number of 60 individuals has been applied the survey questionnaire tool to collect data and information, the researcher relied on statistical methods suitable for data processing, including the mean and the standard deviation and ِChi squared. The study reached many results, the most important of which is that public relations have a role in gaining confidence. The researcher relied on statistical methods suitable for treating the external audience by contributing to consolidating the reputation of the sports complex in the minds of the public.

الكلمات المفتاحية

العلاقات العامة ; السمعة ; المؤسسة الرياضة