مجلة الأحمدي للدراسات اللغوية والنقدية والترجمة
Volume 2, Numéro 1, Pages 13-38
2022-10-01

استخدام مصادر التعليم المفتوحة في تعليم اللغة العربية -قسم الآداب واللغة العربية جامعة بسكرة أنموذجا-

الكاتب : سنوسي محبوبة .

الملخص

أدى تفشي وباء كورونا إلى غلق الجامعات، في إطار فرض قواعد الحجر الصحيوفي خضمّ هذه الظروف الاستثنائية ولمجابهة انقطاع التعليم لجأت الجامعات الجزائرية إلى تفعيل منصّات التعليم الإلكتروني لتدارك الوضع وضمان استمرارية التعليم، فهي السبيل الأمثل لمواصلة التعلّم وفق ماتقتضيه هذه الجائحة،ومن هذا المنطلق تهدف هاته الدراسة إلى تبيان أهمية تبني نظام التعليم الإلكتروني ودمج مصادر التعليم المفتوحةEducational resources)(open في العملية التعليمية، وعرض تجربة قسم اللغة العربية بجامعة بسكرة وكيفية إدارتها للأزمة. ويمكن القول إنه رغم الصعوبات والعراقيل من ضمنها ضعف البنية التحتية التكنولوجية ونقص الكفاءة والخبرة للكادر البشري إلا أنه تم الاستفادة من مزايا مصادر التعليم المفتوحة وإنقاذ الموسم الجامعي، وقد قدمت الباحثة مجموعة من التوصيات لتجاوز المعيقات التي تقف أمام نجاعة هذا النمط من التعليم لمواكبة المستحدثات التكنولوجية وتبنيه مستقبلا بالموازاة مع التعليم الحضوري. Abstract: The wide spread of the Corona epidemic led to the closure of universities, in the context of imposing quarantine rules.Indeed, in the midst of these exceptional circumstances and in order to confront the interruption of education, Algerian universities resorted to launch e-learning platforms to remedy the situation and ensure the continuity of education, as it is the best way to continue learning as required by this pandemic.Fromthis point this study aims to demonstrate the importance of adopting the e-learning system and integrating open educational resources into the educational process, and presenting the experience of the Arabic Language Department at Biskra University and how to manage the crisis. It can be said that despite the difficulties and obstacles, including the weakness of the technological infrastructure and the lack of competence and experience of the human cadre, the advantages of open educational resources have been taken advantage of and the university season saved. The researcher presented a set of recommendations to overcome the obstacles that stand in the way of the efficacy of this type of education in order to keep pace with technological innovations and to adopt it in the future in parallel with the presence education.

الكلمات المفتاحية

 مصادر التعليم المفتوحة  التعليم الإلكتروني  تعليم اللغة العربية  جامعة محمد خيضر بسكرة ;  open educational resources  e-learning  teaching Arabic  Mohamed Khider University of Biskra