مجلة العلوم الاجتماعية
Volume 16, Numéro 2, Pages 310-324
2022-09-30

مكونات الدافعية للتعلم لدى الراشدين نحو تدريبهم المهني للعاملين بالقطاع المصرفي.the Motivation Components Of Adult Learning Towards Their Professional Training Working In The Banking Sector

الكاتب : ربعي محمد .

الملخص

هدف الدراسة هو الكشف عن مستويات دافعية التعلم لدى الراشدين بوضعية التدريب. وفق نموذج التوقع، افترضنا المستوى العال لمحددات الدافعية الثلاثة القيمة، التوقع، الاستعمالية ولأجل ذلك استخدم الباحث استبانة قياس فعالية التدريب لـتننبوم وآخرون (1991). تم تطبيقها على عينة عاملين في القطاع المصرفي للغرب الجزائري والبالغ عددهم 154، اعتمدت عدة مؤشرات للتحليل الوصفي. توصلت نتائج الدراسة إلى مستوى عالٍ من الدافع للتعلم بدرجة أعلى فوق المتوسط على المحاور الثلاثة.. The purpose of this study was to identify the level of learning motivation in training process and examinate the expectancy model. Among a sample of Participants consisted (n =154) of Banking sector workers. The data were collected by using the Training effectiveness measures (Tannenbaum et al, 1991). And the Descriptive statistics. Mean, Median, Variance, Std. Deviation, Maximum, Minimum, Skewness, and Kurtosis. The results indicated High level of motivation to learn among the students of the on the three cores of: Valence, Expectancy, and Instrumentality.

الكلمات المفتاحية

الدافعية ; تعلم الراشد ; التوقع ; الاستعمالية ; القيمة ; Motivation ; Adult Learning ; Expectancies ; Instrumentality ; Valence